Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowiutki peron kolejowy w Zakopanem ma 2,5 miesiąca i... zapadł się. Co się stało?

Marcin Szkodziński
Stacja PKP w Zakopanem zapada się. A ma zaledwie 2,5 miesiąca
Stacja PKP w Zakopanem zapada się. A ma zaledwie 2,5 miesiąca Marcin Szkodziński
Oddany do użytku przed świętami Bożego Narodzenia 2023 r. peron kolejowy w Zakopanem zapadł się. Płytki, po których przemieszczali się pasażerowie wzdłuż torowiska, nie tylko się ruszają, ale częściowo zapadły się na kilkadziesiąt centymetrów. Część zapadliska została ogrodzona ostrzegawczą taśmą.

Turyści przyjeżdżający do Zakopanego koleją długo nie cieszyli się z nowego peronu, który został oddany do użytku tuż przed świętami Bożego Narodzenia w grudniu 2023 r. Zmodernizowane wejście, nowe zadaszenie dla oczekujących na pociąg, a także podniesione perony ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Taka rzeczywistość trwała zaledwie dwa i pół miesiąca. Płytki, którymi wybrukowany został peron dla pasażerów zaczęły się ruszać. Część z nich opadła nawet kilkadziesiąt centymetrów, a inne wybrzuszyły się tworząc zagrożenie dla pasażerów. Najbardziej zniekształcone fragmenty nawierzchni zostały ogrodzone ostrzegawczą taśmą, aby nie doszło do wypadku.

Fuszerka, czy niekorzystne warunki atmosferyczne? - Tanio i szybko - odpowiada na pytanie o powód takiego stanu nawierzchni świeżo wybudowanego peronu turysta z Warszawy oczekujący na pociąg.

Płytki na peronie w Zakopanem zapadły się

Zapadające się płytki, to jednak nie koniecznie musi być wina pracowników, a naglących terminów i mrozów jakie panowały podczas prac. Gdy prowadzone prace wykończeniowe na peronie – pod koniec 2023 roku – panowały siarczyste mrozy. Możliwe więc, że robotnicy wykonali podkład pod płytki, na twardym – jak im się wydawało gruncie. Teraz, gdy nadeszła wiosna, ziemia zaczyna rozmarzać i osiadać co może mieć bezpośrednie przełożenie na opadające płytki. Co gorsza, z naszych obserwacji wynika, że deformacji uległy nie tylko małe płytki, po których przemieszczają się pasażerowie, ale także masywne betonowe obrzeża, co może świadczyć o przesunięciu całej infrastruktury.

Naprawa będzie oznaczać wstrzymanie pociągów?

Czy naprawa uszkodzonego peronu będzie wymagała większych prac, co z kolei będzie skutkowało wstrzymaniem kursowanie pociągów? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do Zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych, które są inwestorem modernizacji stacji PKP w Zakopanem.

- Na stacji Zakopane stwierdzono podmycie nawierzchni fragmentu peronu. Miejsca, gdzie wystąpiły nierówności zostały zabezpieczone. Sytuacja nie ma wpływu na ruch pociągów. Wykonawca w trybie pilnym przystąpi do naprawy nawierzchni. PLK SA współpracują z wykonawcą w celu jak najszybszego naprawienia peronu. Przyczyny uszkodzeń będą wyjaśnione przez komisję - informuje Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK. - Dokończenie wszystkich prac na stacji Zakopane w ramach umowy i odbiór końcowy robót planowane jest w maju br.

Prace na stacji Zakopane kosztowały niemal 65 mln zł. Modernizacja stacji była częścią dużego projektu „Prace na liniach nr 97, 98 ,99, na odcinku Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka – Zakopane”. PKP PLK przeznaczyło na to zadanie przeszło 1,1 mld zł netto. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

od 7 lat
Wideo

Dziennik Bałtycki. Pod Chojnicami wykopano samolot z II wojny

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowiutki peron kolejowy w Zakopanem ma 2,5 miesiąca i... zapadł się. Co się stało? - Gazeta Krakowska

Wróć na zakopane.naszemiasto.pl Nasze Miasto