Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Podhale. Przebudują kolejny odcinek zakopianki. A w rejonie Jabłonki być może powstanie nowy tunel drogowy

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Minister Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji na optymalizację przepustowości drogi krajowej nr 47 na odcinku Nowy Targ - Szaflary
Minister Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji na optymalizację przepustowości drogi krajowej nr 47 na odcinku Nowy Targ - Szaflary Łukasz Bobek
Jest zielone światło do poprawy przepustowości zakopianki na odcinku Nowy Targ – Szaflary. Modernizacja drogi będzie w starym śladzie. Być może powstanie dodatkowy, trzeci pas ruchu. Z kolei na planowanej drodze w kierunku Chyżnego może powstać drugi w Małopolsce tunel drogowy.

Program Inwestycji na optymalizację przepustowości drogi krajowej nr 47 na odcinku Nowy Targ - Szaflary został podpisany przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka w Szaflarach. Ta decyzja zapewnia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad finansowanie na opracowanie dokumentacji i przebudowę tej drogi.
 
Chodzi o przebudowę odcinka między Nowym Targiem – a dokładniej budowanym węzłem południe nowej drogi S7 Rdzawka-Nowy Targ, a Szaflarami. To odcinek ok. 6,7 km długości. Biegnie częściowo przez teren zabudowany, a połączenie z posesjami zapewnia 117 zjazdów. Ta droga to główny korytarz komunikacyjny do Zakopanego i stale rośnie na niej natężenie ruchu. Między 2015 a 2021 rokiem zwiększyło się o 45 proc., do 22 329 pojazdów na dobę. W jeszcze większym stopniu zwiększył się ruch samochodów ciężarowych, bo o 73 proc. - do 2335 pojazdów na dobę. Ponadto dodatkowe trudności i korki tworzą się w sezonie turystycznym.

- Poprawa przepustowości drogi będzie przygotowywana w jej obecnym śladzie. Na pewno te prace nie naruszą budynków mieszkalnych, elementów, które są dzisiaj niezbędne do normalnego funkcjonowania mieszkańców. Od początku prac będą prowadzone konsultacje społeczne z mieszkańcami – zapowiedział minister Adamczyk.

Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA zapowiada, że prace mają zmieścić się w pasie drogowym, który ma szerokości od 30 do 40 metrów. - Zależy nam nam na poprawie bezpieczeństwa pieszych jak i podróżujących samochodami. Ale także na poprawie płynności ruchu – mówi dyrektor GDDKiA. - Na pewno nie powstanie tutaj droga z wieloma pasami. Jeżeli będzie to możliwe, to powstaną odcinki z dodatkowym pasem ruchu. Być może będą to odcinki, gdzie dodatkowy pas ruchu będzie sterowany, czyli o zmiennym kierunku jazdy: raz w stronę Krakowa, raz w stronę Zakopanego. Będzie to zależało od natężenia ruch. Bo wiadomo, że jak się zaczyna sezon, większy ruch jest w kierunku Zakopanego, a gdy się w kończy – w kierunku Krakowa – dodaje.

Jeżeli nie uda się wytyczyć dodatkowego pasa ruchu, wówczas powstaną lewoskręty, prawoskręty. - Planujemy przebudowę 117 zjazdów i wybudowanie ok. 1200 metrów chodnika. Opracowanie dokładnego zakresu przebudowy będzie zadaniem wykonawcy wyłonionego w przetargu – informuje GDDKiA.  

W drugim kwartale 2023 roku GDDKiA ogłosi przetarg na przygotowanie projektu optymalizacji przepustowości DK47 od Nowego Targu do Szaflar.

To kolejny program inwestycyjny na drodze krajowej nr 47 na odcinku od Nowego Targu do Zakopanego. Pod koniec 2022 roku GDDKiA wyłoniła wykonawcę, który ma opracować dokumentację projektową na etapie koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla optymalizacji przepustowości odcinka drogi od Szaflar do Zakopanego.

- Przewidujemy, że całość prac związanych z przygotowaniem przebudowy obu odcinków potrwa do 2028 roku. Po tym terminie będzie możliwe rozpoczęcie prac budowlanych – zapowiada Tomasz Pałasiński.

Koszt przebudowy tych odcinków – z Nowego Targu do Szaflar – to między 100 a 200 mln zł, a odcinka między Szaflary – Zakopane to ok. 200-300 mln zł.

W trakcie spotkania w Szaflarach minister Adamczyk podpisał także aneks dla prac przygotowawczych dla nowego przebiegu drogi krajowej nr 7 Rabka - Chyżne. Ma to być zupełnie nowa droga, w nowym śladzie. - W tym przypadku będziemy przygotowywać dokumenty do decyzji środowiskowej. Mamy wstępnie przygotowane kilka wariantów przebiegu nowej drogi. Jeszcze nie zapadła decyzja, który wariant będzie realizowany – mówi Tomasz Pałasiński.

Co ciekawe, jeden z wariantów zakłada budowę tunelu drogowego – drugiego w Małopolsce, po tym otwartym niedawno na zakopiance. Tunel planowany jest w rejonie Jabłonki i ma być dłuższy niż ten pod Luboniem Małym w ciągu tzw. zakopianki. Drogą tą GDDKiA chce wybudować do 2030 roku.

- Koszt budowy tej drogi to kilka miliardów złotych, w zależności od wybranego wariantu – mówi Tomasz Pałasiński.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zakopane.naszemiasto.pl Nasze Miasto