MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Nowego Targu. Co zdecydowało SKO o obwodnicy i co chcą zrobić nowi radni?

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Wizualizacja nowej obwodnicy Nowego Targu
Wizualizacja nowej obwodnicy Nowego Targu GDDKiA
Rada miasta Nowego Targu chce mieć wpływ na projektowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad południową obwodnicę Nowego Targu. Chodzi o drogę, co do przebiegu której wielu mieszkańców miasta ma wątpliwości i kilka miesięcy temu protestowali przeciwko planom drogowców.

Południowa obwodnica Nowego Targu to temat, który od długich miesięcy wzbudza spore emocje w Nowym Targu – zwłaszcza mieszkańców południowo-wschodnich rejonów. Według projektu GDDKiA obwodnica ma zaczynać się na nowo budowanym węźle Nowy Targ Południe w ciągu nowe drogi krajowej DK47, przebiegać w sąsiedztwie osiedla na Polanie Szaflarskiej, a następnie strefy aktywności i dalej nad rzeką Biały Dunajec, przy lotnisku aż do drogi krajowej nr 49.

Wielu mieszkańców Nowego Targu podnosi, że tak poprowadzona droga spowoduje, że utracą oni tereny rekreacyjne, z których z roku na rok korzysta coraz więcej osób. Wielokrotnie zaznaczali, że są za obwodnicą, ale w innym przebiegu. Proponowali obwodnicę na południe od rezerwatu Bór na Czerwonem. We wrześniu 2023 roku dyrekcja GDDKiA, poinformowała, że nie da się wybudować obwodnicy w wariancie proponowanym przez mieszkańców. Bo byłaby to dużo droższa inwestycja i ingerowałaby znacznie w obszar Natury 2000.

Ostatecznie GDDKiA złożyła do burmistrza Nowego Targu wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji - dla wariantów przy Polanie Szaflarskiej i strefie aktywności. Z uwagi na konflikt interesów burmistrza Nowego Targu (ma działki w sąsiedztwie planowane inwestycji), sprawa została przekazana do wójta gminy Nowy Targ. Ten pod koniec 2023 roku nałożył na GDDKiA obowiązek przygotowania raportu oddziaływania na środowisko.

Dodatkowo wójt nakazał GDDKiA wskazania wariantu alternatywnego przebiegu nowego drogi. - Rozważyć należy przebieg drogi uwzględniający uwagi społeczne, tzn. poprowadzenie obwodnicy południową stroną rezerwatu „Bór na Czerwonem” – czytamy w decyzji wójta gminy Nowy Targ. Oprócz tego nałożono na GDDKiA obowiązek przeprowadzenia licznych i szczegółowych analiz związanych z wpływem inwestycji na przyrodę, krajobraz i jakość życia mieszkańców.

Na takie postanowienie – zwłaszcza dotyczące szczegółowych analiz i opracowania wariantów – drogowcy złożyli zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Niedawno SKO w Nowym Sączy wydało decyzję w tej sprawie. Zmieniło część zapisów.

- W przeważającej większości zostało jednak utrzymane, w tym te najważniejsze punkty o nakazie przygotowania wariantów alternatywnych dla obwodnicy. Ten zakres analiz będzie więc bardzo szeroki, a co za tym idzie, potrwa sporo czasu – mówi Maciej Tokarz, radca prawny, który reprezentuje w tej sprawie mieszkańców. Tokarz jest także przyszłym radnym miejskim - został wybrany w niedawnych wyborach samorządowych.

Na razie nie wiadomo, czy GDDKiA odwoła się od postanowienia SKO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

To jednak nie koniec. Przyszły radny chce także doprowadzić do sytuacji, by drogowcy musieli uzgadniać z radą miasta swoje plany co do budowy nowej obwodnicy. - Gdy już nowa kadencja rady miasta się rozpocznie, zamierzamy jako grupa radnych złożyć inicjatywę uchwałodawczą, by objąć te tereny ochroną prawną – mówi Maciej Tokarz.

Chodzi o ustanowieniu w miejsce, gdzie GDDKiA planuje budować obwodnicę - tzw. użytek ekologiczny, czyli jedną z form ochrony przyrody, o której mówi ustawa o ochronie przyrody.

- Będzie to użytek ekologiczny „Dolina Białego Dunajca”. Wtedy, zgodnie z prawem, organ ustanawiający tę formę ochrony, w tym wypadku rada miasta, będzie mógł uzgadniać i opiniować wszelkie inwestycji w tym obszarze. Takie posunięcie da podmiotowość radzie miasta w całym procesie i spowoduje, że GDDKiA nie będzie mogła już narzucać swoich rozwiązań bez jakikolwiek konsultacji z samorządem lokalnym – mówi Tokarz.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Obwodnica Nowego Targu. Co zdecydowało SKO o obwodnicy i co chcą zrobić nowi radni? - Gazeta Krakowska

Wróć na zakopane.naszemiasto.pl Nasze Miasto