Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zakopianka będzie bezpieczniejsza. Ta inwestycja ma również zwiększyć przepustowość drogi krajowej nr 7 między Krakowem a Myślenicami

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
Wideo
od 16 lat
Wykonawca prac na zakopiance wyłoniony. Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie przebuduje układ drogowy na DK7 w Libertowie w gminie Mogilany. W ramach tej inwestycji powstanie między innymi przejazd pod drogą krajową i trzy kładki dla pieszych. Całkowity koszt to prawie 150 mln zł. Główne cele tej inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości Zakopianki w sąsiedztwie Krakowa. We wtorek, 29 sierpnia podpisano umowę na wykonanie prac. Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). Prace powinny się zakończyć w połowie 2027 roku.

– Droga krajowa nr 7, czyli popularna zakopianka na odcinku na południe od Krakowa wyczerpuje swoje możliwości techniczne. Liczba pojazdów stale się zwiększa i musimy nadążać za tą zmieniającą się rzeczywistością. Dlatego przystępujemy do prac, które zwiększą możliwości tej drogi – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wybrano wykonawcę

Najkorzystniejszą oferta została wybrana 11 lipca. Jeden z pozostałych wykonawców odwołał się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej.

- To wymusiło na nas wstrzymanie działań zmierzających do podpisania umowy. W sierpniu wykonawca wycofał swoje odwołanie, co pozwoliło Izbie umorzyć postępowanie. Dzięki temu mogliśmy podpisać umowę z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IBM-Podbeskidzie - wyjaśnia Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jakie prace zostaną wykonane?

W ramach inwestycji zostanie zlikwidowane skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z DK7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod zakopianką zostanie wybudowany tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Zostanie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zostanie zbudowana kładka, która zastąpi przejście dla pieszych.

- Zostaną również zlikwidowane skręty w prawo z zakopianki, w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie już możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7, a odcięte drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych wybudujemy kładkę - dodaje Kacper Michna.

Wiele zmian nie tylko na DK7

Wzdłuż zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic.

- Poszerzymy drogę łącznikową po wschodniej stronie trasy w Libertowie i przebudujemy wjazdy na posesje. Wybudujemy również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką - mówi przedstawiciel GDDKiA.

Poza dwiema wspomnianymi kładkami zostanie wybudowana jeszcze trzecia, w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.

W ramach inwestycji zostaną wybudowane także ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty na potoku Olszynka na drogach dojazdowych.

Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). Prace powinny się zakończyć w połowie 2027 roku.

Inwestycja jest finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego.

Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Budowa trzech nowych kładek i przejścia podziemnego zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Tereny przylegające do zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7.

Mandat za jazdę w słuchawkach? Jest petycja w tej sprawie

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zakopane.naszemiasto.pl Nasze Miasto