Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zakopane idzie na wojnę z reklamami. Gotowa jest już nowa uchwała reklamowa

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Zakopane idzie na wojnę w reklamami. Po miesiącach prac urząd miasta przygotował w końcu uchwałę reklamową, która ma wprowadzić porządek z mieście w tej materii. Co ciekawe, reklamy całkowicie z miasta pod Giewontem nie znikną. Te będą mogli stawiać właściciele lokalnych biznesów – ale na konkretnych zasadach.

Miasto pod Giewontem jako pierwsze poinformowało, że przystępuje do opracowania przepisów regulujących reklamy. Wcześniej jednak uporała się z tym gmina Kościelisko. Tam tzw. kodeks reklamowy został wprowadzony w życie już w czerwcu 2020 roku. Wtedy minął czas, do którego mieszkańcy musieli dostosować się do nowych zasad – pozostawić szyldy, a usunąć reklamy. Od czerwca 2020 roku rozpoczęły się kontrole. W połowie 2021 roku trafił się pierwszy ukarany. Jedna z mieszkanek dostała nakaz zapłaty aż 12 tys. zł za reklamę, którą miała powieszoną na garażu. Kobieta odwołała się od decyzji urzędników.

Teraz Zakopane przygotowało swoją uchwałę reklamową. Od 21 stycznia do 18 lutego projekt uchwały zostanie wyłożony do publicznego wglądu. Mieszkańcy będą mogli poznać proponowane zapisy, odnieść się do nich, zaproponować zmiany.

- Liczymy, że w marcu, kwietniu uda się nowe prawo przyjąć w formie uchwały rady miasta. Od tego czasu mieszkańcy będą mieli najprawdopodobniej 1,5 roku czasu na dostosowanie się do nowych przepisów – mówi Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego.

Co znajdzie się w nowym prawie? Wiadomo, że ma ono przede wszystkim walczyć z największymi reklamami w mieście. Przepisy dotyczyć będą całego miasta – zarówno terenu prywatnego, jak i publicznego. - Nacisk kładziemy jednak na rejon wjazdu do miasta, zakopianki, gdzie tych reklam jest najwięcej. Jednak do nowych przepisów będą musieli dostosować się wszyscy – mówi Leszek Dorula. I dodaje, że największe uderzenie ma być w wielkie billboardy, które najmocniej szpecą krajobraz, a czasami wręcz zasłaniają widok na góry.

Co ciekawe, w Zakopanem – nieco inaczej niż w Kościelisku – nie wszystkie reklamy będą zabronione. - Próbowaliśmy zrobić rozwiązanie kompromisowe. Dlatego reklamy będą dopuszczone na prywatnym terenie, gdy dotyczą działalności gospodarczej prowadzonej na danej nieruchomości – mówi burmistrz. - Oczywiście będą one dopuszczone pod warunkiem dostosowania się do konkretnych, zapisanych w uchwalę wytycznych dotyczących wielkości, usytuowania, kolorów, czy materiałów z których może być wykonana reklama.

Wiadomo także, że reklamy – także te dozwolone – będą płatne. W przypadku reklam nielegalnych opłaty mają być na tyle wysokie, by ich wieszanie stało się nieopłacalne.

- May przygotowaną wstępną propozycję stawek. Jednak nie chcę o nich mówić dopóki nie zajmie się tym tematem rada miasta. To od radnych będzie ostatecznie zależał kształt tej uchwały, a co za tym idzie także stawki za reklamy – mówi burmistrz.

Jeśli radnym uda się przyjąć nowe przepisy na wiosnę tego roku, efekt działania nowych zapisów zobaczymy dopiero w 2023 roku.

O tym, że pod Giewontem – a zwłaszcza w rejonie wjazdu do miasta z reklamami trzeba zrobić porządek nikogo chyba nie trzeba przekonywać. Wystarczy przejechać się po zakopiance – tam dosłownie reklama zasłania reklamę. A przy okazji widok na góry. I to nie są małe reklamy, a na pewno nie szyldy. Stoją potężne billboardy oferujący apartamenty na sprzedaż, opał, meble, kuligi. W samym mieście również znajdzie się sporo reklam – i to często produktów, czy firm ogólnopolskich, oferujących usługi niezwiązane bezpośrednio z turystyką, czy wypoczynkiem w górach.

- Mamy duży problem z reklamami, i to nie tylko w Zakopanem. Problem ten dotyczy także innych miejscowości w naszym regionie. Musimy z tym walczyć, ten chaos informacyjno-reklamowy jest wszędzie. Myślę, że wszyscy powinniśmy się za to zabrać i uporządkować przestrzeń. By te reklamy, szyldy były w końcu czytelne dla przyjeżdżających tu turystów. Kościelisko pokazało, że przepisy dotyczące reklam dają efekt – mówi Agata Wojtowicz z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zakopane idzie na wojnę z reklamami. Gotowa jest już nowa uchwała reklamowa - Gazeta Krakowska

Wróć na zakopane.naszemiasto.pl Nasze Miasto