Wraca "Luxtorpeda". Zobaczy jak pociąg o tej nazwie wyglądał przed wojną [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Mateusiak Tomasz
W lokomotywowni przy krakowskiej stacji w Krakowie Płaszowie w 1939 roku stacjonowało pięć „luxtorped”
W lokomotywowni przy krakowskiej stacji w Krakowie Płaszowie w 1939 roku stacjonowało pięć „luxtorped” Narodowe Archiwum Cyfrowe
Historia zatoczyła koło i juz za kilka dni na tory pomiędzy Krakowem a Zakopanem ponownie wyjedzie... "Luxtorpeda". Internauci zdecydowali, że tak bowiem ma się nazywać nowy pociąg pospieszny pod Tatry. Skład, który finansować będzie Województwo Małopolskie swój pierwszy kurs wykona 30 VI. Z tej okazji postanowiliśmy przypomnieć historię pierwszej „Luxtorpedy”.

Tym mianem nazywane były wagony spalinowe serii: SAx90080 oraz SAx90081, które początkowo były budowane w Austrii a następnie w polskiej fabryce Fablok w Chrzanowie.

Pociąg ten mógł rozwijać prędkości do 100 km na godzinę składał się z jednego wagonu (dla 50 osób) i obsługiwany był przez dwóch maszynistów. Dzięki temu szybko mógł zmieniać kierunek jazdy. By pojechać „Luxtorpedą” trzeba było kupić bilety w cenie (po przeliczeniu na dziś) 1000 zł. Składy kursowały z Krakowa do Zakopanego, Warszawy, Lwowa, Krynicy.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Dlaczego warto dbać o środowisko?

Źródło: Dzień Dobry TVN, x-news

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie