Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkie problemy wykonawcy tunelu zakopianki

Redakcja
Włoska firma Astaldi, budująca tunel na zakopiance, ma poważne kłopoty finansowe. Wprawdzie ich przyczyną było fiasko kontraktów w Wenezueli i Turcji, ale skutki odczuwalne są już w Polsce. Firma odstąpiła od kontraktów na przebudowę linii kolejowych Warszawa - Lublin i Poznań - Wrocław. Co z inwestycją w Małopolsce?

Przedstawiciele Astaldi zapewniają, że nie ma zagrożenia przerwania robót przy budowie tunelu na zakopiance. Jednak nie ma żadnej gwarancji, że w Małopolsce nie powtórzy się to, co stało się z inwestycjami kolejowymi. A chodzi nie tylko o to, że Astaldi zerwała kontrakt i trzeba będzie szukać nowego wykonawcy, co opóźni zakończenie robót przy torach. Włoska firma nie zapłaciła kilkudziesięciu podwykonawcom, zaległości mogą sięgać nawet 100 mln zł. Niektóre polskie przedsiębiorstwa są bliskie bankructwa.

- Nie mamy sygnałów, by podobnie było na budowie zakopianki - zapewnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Wykonawca nadal chce realizować tę inwestycję, nie ma zagrożenia dla jej ukończenia w terminie - dodaje. Ale zaznacza, że musi być przygotowany nawet na najgorszy scenariusz, czyli sytuację, w której Astaldi zejdzie z placu budowy tunelu, bo np. zostanie ogłoszona upadłość włoskiej firmy (obecnie stara się ona o restrukturyzację pod nadzorem sądu).

- Będziemy wtedy korzystać z jej gwarancji bankowych, szybko zinwentaryzujemy, co zostało zrobione, i poszukamy nowego wykonawcy - mówi minister Adamczyk.

- Takich sytuacji jak z Astaldi będzie coraz więcej - twierdzi przewodniczący Platformy Budowlanej Pracodawców RP Wojciech Trojanowski. Jak tłumaczy, wiele kontraktów kolejowych i drogowych zostało zawartych dwa, trzy lata temu, a dziś koszty w budownictwie są znacznie wyższe. - Jeśli nie rozwiążemy tego problemu, czeka nas jeszcze większa fala bankructw niż w latach 2010-2012 - ostrzega.

Jak gdyby nigdy nic

Rankiem w środę 3 października na placu budowy w Naprawie prace szły pełną parą. Na ciężarówki ładowano ziemię wydobywaną z drążonego tunelu, samochody wjeżdżały i wyjeżdżały z placu budowy, uwijali się robotnicy.

Tak wyglądał plac budowy 3 października 2018

Okoliczni mieszkańcy, którzy plac budowy widzą z okien swoich domów, mówią, że tak jest każdego dnia. - Prace strzałowe idą, wywożą kruszywo, świątek piątek, w nocy, pracują na okrągło... Światła świecą się tak jasno, że nie trzeba ich włączać w domu - twierdzą zgodnie Włodzimierz Buksa i Stanisław Domałeczny.

Podwykonawcy na lodzie

Te obrazy kompletnie nie przystają do medialnego szumu wokół firmy Astaldi, wykonawcy tunelu na zakopiance. Bo choć u nas roboty idą jak gdyby nigdy nic, włoskie przedsiębiorstwo ma poważne problemy finansowe.

Praprzyczyną kłopotów było wejście na rynek wenezuelski. Gdy nastąpił krach w tym kraju, straty chciano zmniejszyć, sprzedając intratny kontrakt w Turcji, ale z powodu szybko rosnącej tam inflacji pomysłu nie udało się zrealizować. Chcąc ratować się przed nagłą spłatą wszystkich zobowiązań i groźbą bankructwa, włoska firma wystąpiła wnioskiem o restrukturyzację pod nadzorem sądu.

- Restrukturyzacja firmy nie ma żadnego wpływu na realizację kontraktów w Polsce - zapewnia Mateusz Witczyński, rzecznik Astaldi. Ale jakiś czas temu włoska firma odmówiła podpisania umowy na tunel w Świnoujściu, choć wygrała przetarg, a teraz zeszła z placu budowy linii kolejowych: Warszawa - Lublin i Poznań - Wrocław.

- Odstąpienie od umów na #przebudowę linii kolejowych nastąpiło jeszcze przed restrukturyzacją, a zdecydował o tym brak waloryzacji cen z tych kontraktów. Było to już szkodliwe dla bilansu firmy - nie dość, że nie zarabialiśmy, to musieliśmy do tego dokładać, żeby wypłacać pieniądze podwykonawcom - tłumaczy rzecznik Astaldi.

Tyle że podwykonawcy na #tych inwestycjach skarżą się, że włoska firma nadal ma wobec nich spore zaległości. Kilkadziesiąt polskich przedsiębiorstw może mieć roszczenia w wysokości nawet 100 mln zł.

Przewodniczący Platformy Budowlanej Pracodawców RP Wojciech Trojanowski podkreśla, że sytuacja międzynarodowa Astaldi i roszczenia podwykonawców w Polsce powodują, że maleje wiarygodność tej firmy, więc może ona mieć kłopoty z realizacją inwestycji.

Ale przypadków takich jak Astaldi może być więcej. - Grozi nam nawet powtórka z lat 2010-2012, gdy masowo upadały firmy pracujące przy autostradach - twierdzi Trojanowski. W tej sprawie Pracodawcy RP wysłali miesiąc temu list do premiera. Odpowiedzi wciąż nie ma, a przypadek podwykonawców włoskiej firmy to sygnał, że do fali bankructw jest coraz bliżej.

Na razie jest dobrze, ale..

.
Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że podwykonawcy tunelu na zakopiance do tej pory nie skarżyli się, by nie otrzymywali zapłaty za wykonane roboty.

- Inwestycja jest na bieżąco monitorowana zarówno przez oddział GDDKiA, jak i zewnętrzną firmę - zapewnia i dodaje, że budowa tunelu nie jest zagrożona.

Tego samego zdania jest minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Ale z drugiej strony przyznaje, że w przypadku zerwanych kontraktów na inwestycje kolejowe też nie było wcześniej wyraźnych sygnałów, że dzieje się coś złego. Dlatego minister infrastruktury jest przygotowany nawet na najgorszy scenariusz - taki, w którym Astaldi rezygnuje z kontraktu albo zostaje ogłoszona upadłość tej firmy.

Płatności wobec podwykonawców mają zabezpieczać gwarancje bankowe, ale trzeba będzie szukać nowego wykonawcy, więc doszłoby do co najmniej kilkumiesięcznego opóźnienia. - Na razie nie przesadzajmy z tymi czarnymi scenariuszami - próbuje uspokajać minister Adamczyk.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Autostrady, bramki, systemy płatności - jak ominąć korki?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wielkie problemy wykonawcy tunelu zakopianki - Dziennik Polski

Wróć na malopolskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto