Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa Gdańska zostanie rozbudowana. Kolejarze w końcu rozstrzygnęli przetarg. Nowy tunel i wiaty za 100 milionów

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
PKP PLK rozstrzygnęła przetarg na rozbudowę Warszawy Gdańskiej. Trwało to wyjątkowo długo, bo jeszcze w grudniu ubiegłego roku pisaliśmy, że postępowanie czeka na rozstrzygnięcie po otwarciu ofert. Ostatecznie kontrakt trafił do firmy PORR, która złożyła ofertę opiewającą na 98,3 mln zł. Co zmieni się na stacji Warszawa Gdańska?

W końcu będzie dodatkowy tunel na "Gdańskiej"

O problemach z tłumami i ogromnymi tłokami w przejściu podziemnym na stacji Warszawa Gdańska pisaliśmy kilkukrotnie. Kolejarze w końcu zdecydowali, że jest niezbędna rozbudowa stacji i powstanie dodatkowe, prawie 100-metrowe, nowe przejście podziemne po zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska (w kierunku ul. Kłopot). Obiekt o szerokości ok. dziesięciu metrów ma rozładować obecne potoki kierujące się do przejść podziemnych i blokujących perony na stacji. Przypomnijmy też, że Warszawa Gdańska przeszła niedawno zmiany i przebudowę, ale budowy dodatkowego tunelu zaniechano. Ostatecznie okazało się, że był to błąd a w tym kształcie brakuje wydolności.

W planach jest zamontowanie dla podróżnych nowych zadaszeń na wszystkich peronach. Długie wiaty - znane m.in. z linii obwodowej - mają chronić pasażerów przed zmiennymi warunkami atmosferycznymi podczas oczekiwania na pociąg. Przewidziano także łącznik między obecnym i planowanym tunelem. Na perony będą prowadzić schody (także ruchome) i windy. Planowane jest także nowe wyjście po stronie ulicy Indrzejczyka Kontrakt z firmą PORR zakłada, że na realizację przeznaczono 21 miesięcy.

Kiedy stacja po zmianach?

Początkowo kolejarze chcieli, żeby zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach było możliwe w drugiej połowie 2025 roku. Dziś jest to bardzo mało prawdopodobne. Raczej będzie to początek 2026 roku. Opóźniony jest jednak ponownie remont linii średnicowej i to może sprzyjać rozbudowie. Wykonawca ma jednak zaprezentować rozwiązania, które w jak najmniejszym stopniu będą ingerować w ruch pociągów. Przypomnijmy, że znacznie wzrasta rola dworca Warszawa Gdańska, który będzie obsługiwać jeszcze więcej pasażerów przejętych z linii średnicowej.

Wspomniany remont linii średnicowej to okazja do zrealizowania wielu innych prac na tej linii i korzystnych zmian dla pasażerów. Od lat warszawiacy czekają chociażby na łącznik PKP Warszawa Śródmieście z metrem Centrum. Jak pisaliśmy niedawno jest porozumienie w tej sprawie pomiędzy kolejarzami. Projekty PKP PLK i miasta zostały ze sobą skoordynowane. Nie ma w tym obszarze różnic między obiema stronami, ale miasto musi czekać na ruch i decyzje kolejarzy. Więcej poniżej.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto