Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W 2015 roku rozpocznie się reformowanie zakopianki

Dawid Serafin, Tomasz Mateusiak
W przyszlym roku rozpocznie się budowa węzła drogowego w Poroninie i mostu w Białym Dunajci. Ogłoszony zostanie też przetarg na budowę odcinka S7 Lubień-Rabka. To wszystko obecała wczoraj wicepremier Elżbieta Bieńkowska podczas spotkania z małopolskimi samorządowcami w Nowym Targu. Zdaniem marszałka Małopolski Marka Sowy przetarg na ekspresówkę Lubień-Rabka powinien się rozstrzygnąć w połowie przyszłego roku. To i tak rok później, niż planowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Opóźnienie wynika z braku pozwolenia na realizację inwestycji, które musi wydać wojewoda. A na razie tego nie zrobił. - Mam zapewnienie od minister Bieńkowskiej, że niezbędne dokumenty będą wydane do jesieni - zapewnia Sowa. Potem urzędników czeka jeszcze wykup gruntów pod inwestycję.

Na ponad 16-kilometrowym odcinku powstanie aż 38 mostów i wiaduktów. Najtrudniejszy do realizacji będzie jednak tunel pod Małym Luboniem o długości dwóch kilometrów. Koszt to 3,5 miliarda złotych. Odcinki drogowe mają być gotowe w 2019 roku. Prace przy budowie tunelu zakończą się dwa lata później.

Wciąż nie ma natomiast pieniędzy, by zacząć roboty na drodze Rdzawka-Nowy Targ. - Wszystkie prace związane z dokumentacją będą kontynuowane. Chcemy być gotowi, by zacząć budowę, jeśli tylko pojawi się okazja pozyskania środków - zapewnia marszałek Sowa.

Bieńkowska obiecała za to inwestycje bliżej Zakopanego. - W przyszłym roku zaczynamy także budowę węzła w Poroninie. Jego zakończenie zaplanowane jest na 2016 rok - cieszy się po wczorajszym spotkaniu marszałek Sowa. Koncepcja zakłada wybudowanie ronda na zakopiance w rejonie skrzyżowania z drogą do Zębu. Można by z niego zjechać do tunelu planowanego pod przejazdem kolejowym w Poroninie. To rozwiązanie sprawi, że kierowcy, którzy chcą skręcić z zakopianki w stronę Bukowiny i Białki Tatrzańskiej nie będą, jak teraz, blokować trasy. Dodajmy, że skrzyżowanie w Poroninie to jedno z najgorszych miejsc na trasie do Zakopanego.
W kwietniu przyszłego roku ma też zostać wreszcie podpisana umowa z wykonawcą na budowę nowego mostu w Białym Dunajcu. Stary się sypie, od dłuższego czasu obowiązuje na nim ruch wahadłowy. Budowę nowej przeprawy oprotestowali górale, a w jej miejscu jedna z miejscowych rodzin zaczęła budować dom.
Wczoraj w Nowym Targu z minister Bieńkowską spotkała się, oprócz samorządowców, także Józefa Chromik, zwana "Matuską", z Federacji Obrony Podhala, która protestuje w sprawie mostu w Białym Dunajcu, a kilka lat temu zablokowała poszerzenie zakopianki.

- Pani minister uzyskała zapewnienie, że nie będziemy przeszkadzać przy budowie węzła w Poroninie - mówi "Matuska". - Uważam wręcz, że drogowcy powinni zbudować jeszcze jeden tunel pod planowanym rondem. Wtedy kierowcy jadący z Krakowa nie zwalnialiby na rondzie, tylko przejechali pod nim. Z kolei ci, którzy skręcą na Bukowinę, wjadą na rondo, a potem przejadą tunelem pod torami - dodaje.

Niestety, zdaniem popularnej "Matuski" gorzej wygląda sprawa mostu w Białym Dunajcu. Federacja uważa, że nowa przeprawa powinna powstać, ale tyko w miejscu tej obecnej. - Jeśli ministerstwo będzie uparcie chciało budować po swojemu, znów będziemy zmuszeni protestować - zapowiada góralka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zakopane.naszemiasto.pl Nasze Miasto