Na ponad 16-kilometrowym odcinku powstanie aż 38 mostów i wiaduktów. Najtrudniejszy do realizacji będzie jednak tunel pod Małym Luboniem o długości dwóch kilometrów. Koszt to 3,5 miliarda złotych. Odcinki drogowe mają być gotowe w 2019 roku. Prace przy budowie tunelu zakończą się dwa lata później.
Wciąż nie ma natomiast pieniędzy, by zacząć roboty na drodze Rdzawka-Nowy Targ. - Wszystkie prace związane z dokumentacją będą kontynuowane. Chcemy być gotowi, by zacząć budowę, jeśli tylko pojawi się okazja pozyskania środków - zapewnia marszałek Sowa.
Bieńkowska obiecała za to inwestycje bliżej Zakopanego. - W przyszłym roku zaczynamy także budowę węzła w Poroninie. Jego zakończenie zaplanowane jest na 2016 rok - cieszy się po wczorajszym spotkaniu marszałek Sowa. Koncepcja zakłada wybudowanie ronda na zakopiance w rejonie skrzyżowania z drogą do Zębu. Można by z niego zjechać do tunelu planowanego pod przejazdem kolejowym w Poroninie. To rozwiązanie sprawi, że kierowcy, którzy chcą skręcić z zakopianki w stronę Bukowiny i Białki Tatrzańskiej nie będą, jak teraz, blokować trasy. Dodajmy, że skrzyżowanie w Poroninie to jedno z najgorszych miejsc na trasie do Zakopanego.
W kwietniu przyszłego roku ma też zostać wreszcie podpisana umowa z wykonawcą na budowę nowego mostu w Białym Dunajcu. Stary się sypie, od dłuższego czasu obowiązuje na nim ruch wahadłowy. Budowę nowej przeprawy oprotestowali górale, a w jej miejscu jedna z miejscowych rodzin zaczęła budować dom.
Wczoraj w Nowym Targu z minister Bieńkowską spotkała się, oprócz samorządowców, także Józefa Chromik, zwana "Matuską", z Federacji Obrony Podhala, która protestuje w sprawie mostu w Białym Dunajcu, a kilka lat temu zablokowała poszerzenie zakopianki.
- Pani minister uzyskała zapewnienie, że nie będziemy przeszkadzać przy budowie węzła w Poroninie - mówi "Matuska". - Uważam wręcz, że drogowcy powinni zbudować jeszcze jeden tunel pod planowanym rondem. Wtedy kierowcy jadący z Krakowa nie zwalnialiby na rondzie, tylko przejechali pod nim. Z kolei ci, którzy skręcą na Bukowinę, wjadą na rondo, a potem przejadą tunelem pod torami - dodaje.
Niestety, zdaniem popularnej "Matuski" gorzej wygląda sprawa mostu w Białym Dunajcu. Federacja uważa, że nowa przeprawa powinna powstać, ale tyko w miejscu tej obecnej. - Jeśli ministerstwo będzie uparcie chciało budować po swojemu, znów będziemy zmuszeni protestować - zapowiada góralka.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?