Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Unia Europejska sypnęła milionami euro na kolejową zakopiankę

red.
Choć remont kolejowej zakopianki – czyli systemu torów prowadzących z Krakowa do Zakopanego trwa już od dobrych kilku lat dopiero teraz widać jak kosztowne będzie to przedsięwzięcie. Centrum Unijnych Projektów Transportowych poinformowało właśnie, że dofinansuje spółkę Polskie Linie Kolejowe Polskie Koleje Państwowe (PLK PKP) kwotą 715,8 milionów złotych. To oznacza, że wszystkie prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 (na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane) zamknie się w niebagatelnej kwocie 1 miliarda 449 milionów 420 tysięcy 086 złotych!

WIDEO: Krótki wywiad

To oznacza, że po raz kolejny podniesiono kwotę jaka zostanie przeznaczona na modernizację torów do Zakopanego. Zdaniem ekspertów po zakończeniu wszystkich prac pociągi pod Giewont przejadą około 130 kilometrów dzielących Tatry od Krakowa w czasie mniej więcej 2,5 godziny.

W ramach inwestycji zostanie zmodernizowanych ponad 116 km linii kolejowych 36 przystanków kolejowych, 16 mostów i 2 wiadukty kolejowe. Jak przypomina w komunikacie prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, spółka korzysta już z pierwszych efektów projektu, na odcinku między Skawiną a Suchą Beskidzką. Z kolei na trwających właśnie pracach pomiędzy Nowym Targiem a Zakopanem zostanie z kolei ułożony drugi tor – równolegle do tego istniejącego obecnie. Spowoduje to, że będzie można jeszcze zwiększyć częstotliwość kursowania niezwykle popularnej Podhalańskiej Kolei Aglomeracyjnej. Jej pociągi obsługujące ruch lokalny nie będą już musiały zwalniać miejsca na torze pociągom dalekobieżnym. To ważne bo PKP planuje po zakończeniu modernizacji wysyłać do Zakopanego także swoje najszybsze (i najbardziej luksusowe) składy: Pendolino, Flirt czy Dart.

Wciąż nie została podpisana natomiast umowa na środkowy odcinek kolejowej "Zakopianki", czyli linię nr 98 pomiędzy stacjami Sucha Beskidzka i Chabówka. Pierwszy przetarg został unieważniony, ponieważ zwycięzca - należąca do PKP PLK spółka PNUiK - przekroczył kosztorys. Powtórzony przetarg zakończył się jednak jeszcze wyższą ceną uzyskaną od tego wykonawcy. Po aukcji elektronicznej wynosi ona 641,5 mln zł brutto (poprzednio było to 482 mln złotych). PLK potwierdziła w połowie października wybór tej oferty.

To bardzo ważny fragment całego szlaku pod Tatry bo to tu (dokładnie w Chabówce) trzeba zbudować wart kilkaset milionów złotych łącznik. Dziś w Chabówce pociągi zmieniają bowiem kierunek ruchu co wiąże się z czasochłonną operacją przepięcia lokomotywy z przodu na tył pociągu. Budowa łącznika sprawi, że pociąg pojedzie cały czas prosto i zyska tym samym około 15 – 20 minut względem dotychczasowych czasów przejazdu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Unia Europejska sypnęła milionami euro na kolejową zakopiankę - Gazeta Krakowska

Wróć na nowytarg.naszemiasto.pl Nasze Miasto