Sprawdziliśmy! W Zakopanem da się przezyć 200 zł przez 3 dni

Tomasz Mateusiak
Dziś po południu dla tysięcy polskich dzieci, a tym samym ich rodziców rozpoczną się wakacje. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy spora część Polaków przyjedzie do Zakopanego, by w polskich górach zaznać choć kilku dni odpoczynku. Przy okazji znów na głowy górali posypią się gromy, że Zakopane i okolice to jedno z najdroższych miejsc w Polsce. Okazuje się, że to nieprawda! Według nas w górach można się bawić całkiem dobrze za naprawdę niewielkie pieniądze.

Nasz dziennikarz przeprowadził eksperyment, który miał sprawdzić, czy w Zakopanem da się przeżyć 3 dni (w tym dwa noclegi) za 200 złotych. Cel udało się zrealizować.

Ruszamy z Krakowa
Z plecakiem na plecach stanęliśmy w miniony piątek w okolicach krakowskich dworców. Pierwszy dylemat to wybór transportu do Zakopanego. Za 15 złotych pojedziemy w jedną stronę autobusem, a za 14 pociągiem PKP Regio. Podróż po szynach jest jednak 2,5 h dłuższa. Łącznie jednak za podróż w 2 strony zapłacimy 30-32 zł.
Gdy już będziemy w Zakopanem, trzeba rozejrzeć się za noclegiem. Jak informuje Darek Galica z portalu dobremiejsce.pl, za najtańszy pokój 1-os. z łazienką w centrum Zakopanego zapłacimy 40 zł. Taniej o ok. 5 zł za dobę jest co prawda na obrzeżach miasta (dzielnice Olcza, Harenda czy Cyrhla), ale taki wybór oznacza, że musimy liczyć się z dodatkowym wydatkiem. Każdą z nich od centrum dzieli ok 4-5 km, więc by dostać się na Krupówki czy górskie szlaki, musielibyśmy wydawać około 6 zł dziennie na dojazd busem (3 zł w jedną stronę).
Z Krakowa w góry dojechaliśmy zmęczeni, więc w piątek od razu poszliśmy spać, by z samego rana wypoczęci ruszyć dalej. Po drodze sami kupiliśmy w lokalnym dyskoncie coś na kolację, śniadanie i prowiant na wycieczkę, na co poszło 20 zł. Chcemy dostać się na Kasprowy i potem przejść na Giewont. Musimy więc dojechać busem z centrum do Kuźnic, gdzie rozpoczyna się szlak. To koszt 3 zł (6 w dwie strony).
W Kuźnicach czeka nas zakup wstępu do parku narodowego (4 zł osoba dorosła). Potem możemy już obcować z naturą. Po powrocie do miasta zdążymy zjeść 2-daniowy obiad za 8 zł w jednej z miejscowych stołówek (to połówka obiadu, ale dorosły się tym spokojnie naje. Sprawdziliśmy to), a w drodze powrotnej na kwaterę znów odwiedzić dyskont z produktami spożywczymi (20 zł).

Czas na Morskie Oko
Następnego dnia wyruszamy do Morskiego Oka. Czeka nas dojazd busem z centrum miasta do początku szlaku. Ta przyjemność kosztuje 10 zł w jedną stronę, czyli by wieczorem wrócić, musimy mieć zarezerwowane w sumie dwie dyszki. Teraz tylko kolejne 4 zł za wejście do parku i do wieczora możemy już nie sięgać po portfel. Dopiero po powrocie do miasta czeka nas ostatni tego weekendu wydatek (zakładając, że bilet powrotny do Krakowa kupiliśmy wcześniej), czyli wspomniane już 8 zł na obiad. Posileni wyruszamy w podróż do domu, po drodze sumując wydatki. Okazuje się, że wydaliśmy 200 złotych. Misja wykonana!
Trzeba jednak przyznać, że ten sposób zwiedzania Tatr wymaga wyjątkowego samozaparcia. Dlatego wybierając się na 3 dni w góry, warto zabrać choć 50 zł więcej, a wówczas można już naprawdę zaszaleć. Mając taką kwotę "ekstra" budżetu, można podczas jednej z dwóch eskapad w Tatry wjechać na Kasprowy Wierch kolejką linową. Ta atrakcja kosztuje 38 zł w jedną stronę, ale zawiera w sobie bilet wstępu do TPN, więc oszczędzamy 4 zł ze zwykłego budżetu. Zostaje nam wówczas 16 złotych, a te można przeznaczyć np. na piwo (7 zł), loda (5 zł) czy gofry (6 zł) przy Krupówkach. Wybór tego typu "atrakcji" pozostaje kwestią indywidualną.

A teraz chlup do ciepłej wody

Oczywiście zamiast jeździć kolejką za 38 zł, można też wybrać się na baseny termalne. Te w Zakopanem to koszt 34 zł za 2 h. Bogatsze w atrakcje termy w Białce czy Bukowinie kosztują więcej, bo od 35 do 40 zł (za 3h) w zależności do wybranego pakietu. W każdym z tych wariantów zawsze zostaje jednak coś na piwko. Za 250 zł w Zakopanem można więc już poszaleć.