Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy Targ. Południowa obwodnica miasta. Mieszkańcom nie podoba się proponowany przebieg nowej drogi

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Tam może wyglądać południowa obwodnica Nowego Targu. Wizualizacja została przygotowana przez mieszkańców na podstawie wariantu przedstawionego przez GDDKiA
Tam może wyglądać południowa obwodnica Nowego Targu. Wizualizacja została przygotowana przez mieszkańców na podstawie wariantu przedstawionego przez GDDKiA Mieszkańcy Nowego Targu
Mieszkańcom Nowego Targu nie podoba się proponowany przebieg nowej południowej obwodnicy miasta. Tą chce budować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która wystąpiła do urzędu miasta o wydanie decyzji środowiskowej dla nowej inwestycji. Zdaniem mieszkańców, planowana droga będzie za blisko strefy relaksu, brzegów Białego Dunajca. A ponadto zakłóci im widok na Tatry.

Plany budowy południowej obwodnicy miasta są od dziesiątek lat. Teren pod inwestycję zarezerwowany jest już w planach zagospodarowania. Teraz, gdy dobiega końca budowa drogi krajowej na odcinku Rdzawka-Nowy Targ, GDDKiA chce połączyć nową zakopiankę z drogą krajową nr 49 kierunku Białki i Bukowiny Tatrzańskiej i dalej przez Jurgów na Słowację.

Na początku kwietnia GDDKiA wystąpiła do urzędu miasta w Nowym Targu z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej. We wniosku wskazała trzy warianty, przy czym zaznaczyła, że jej zdaniem najkorzystniejszy to wariant nr 3 o długość 4,53 km.

Po nasypie i moście

- Zaplanowano dwujezdniową drogę, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas będzie miał 3,5 metra szerokości. Pomiędzy jezdniami przewidujemy pas rozdziału szerokości 3 m. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) – informuje GDDKiA.

Nowa trasa ma się rozpocząć na węźle Nowy Targ Południe (ten powstaje w sąsiedztwie sklepu budowlanego Castorama) i pobiegnie początkowo estakadą w kierunku wschodnim, a następnie północno-wschodnim wzdłuż brzegu rzeki Biały Dunajec. Pod estakadą powstanie połączone z ul. Szaflarską rondo, które zapewni wjazd i zjazd na obwodnicę kierowcom podróżującym na trasie Zakopane - Krościenko nad Dunajcem. Z kolei budowana przez miasto Nowy Targ ul. Sikorskiego będzie połączona z rondem przy ul. Szaflarskiej, dzięki czemu również zyska dostęp do obwodnicy. 

W dalszej części obwodnicy, na północ od istniejącej kładki pieszo-rowerowej, powstanie most nad Białym Dunajcem, następnie trasa połączy się z istniejącą drogą krajową nr 49 ok. 300 metrów na północ od Zakładu Gospodarowania Odpadami.

Mieszkańcy mówią „nie”

Teraz okazuje się, że planowana obwodnica nie wszystkim się podoba. Przeciwko wypowiedziało się Stowarzyszenie „Nowy Targ dla mieszkańców”. Jan Sięka, reprezentujący stowarzyszenie, podnosił, że wybudowanie drogi na nasypie i wiaduktach w tej części miasta spowoduje, że nowotarżanie utracą zakątek do relaksu, spacerów i spędzania wolnego czasu.

- Tam znajduje się Nowotarska Strefa Relaksu, tam są tereny rekreacyjne i przyrodnicze na prawym i lewym brzegu Białego Dunajca na wysokości kładki do Boru na Czerwonem. W każdy pogodny dzień czas spędza tam mnóstwo osób. Nie powinniśmy odbierać tego rejonu mieszkańcom – mówi Jan Sięka.

I dodaje, że mieszkańcy są za budowę obwodnicy, ale w innym miejscu. - Fakt, teren pod nową drogę był od kilkudziesięciu lat zarezerwowany z planach zagospodarowania przestrzennego. Jednak wówczas były inne realia, ludziom na czymś innym zależało. Teraz mieszkańcy stawiają coraz częściej na rekreację, szukają miejsca do wytchnienia. Nie myślą tylko o pracy. Co z tego, że nowa droga nie wejdzie w strefę relaksu, jak kilka metrów obok niej będzie ruchliwa droga. Będzie hałas przejeżdżających samochodów i spaliny – mówi „Gazecie Krakowskiej”.

Zdaniem Jana Sięka planowana droga po nasypach i wiaduktach zniszczy także widok z tej części miasta na panoramę Tatr. I zadaje pytanie, czy można tego wszystkiego pozbawić nowotarżan, by ułatwić turystom dojazd od Białki Tatrzańskiej.

- Choć GDDKiA organizowała spotkania w tej sprawie wcześniej, nie było sprzeciwu. Bo nikt sobie nie wyobrażał jak dokładnie będzie wyglądać nowa droga. Dopiero teraz, gdy jeden z mieszkańców zrobił wizualizację, ludzie uświadomili sobie jak to będzie wyglądało – mówi Jan Sięka. Wizualizacja ta została pokazana na sesji rady miasta.

GDDKiA: Mieszańcy nie wnosili sprzeciwu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaznacza, że prace nad planowaną drogą trwają od 2020 roku. W tym czasie przygotowano Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.

- Mieszkańcy i radni mogli zgłaszać uwagi do prezentowanych propozycji przebiegu obwodnicy. Zbieraliśmy je w maju i czerwcu 2021 roku za pośrednictwem poczty mailowej i tradycyjnej. Zorganizowaliśmy również akcję informacyjną i prowadziliśmy dyżury telefoniczne, podczas których odpowiadaliśmy na pytania zainteresowanych. Zgłoszono do nas 341 ankiet. Mieszkańcy kładli szczególny nacisk na konieczność zachowania Nowotarskiej Strefy Relaksu. Dlatego też skorygowaliśmy propozycje przebiegu obwodnicy i zaproponowaliśmy poprowadzenie drogi w okolicach Strefy na nasypie zabezpieczonym murem oporowym. Dzięki temu nasyp w tym miejscu będzie węższy i inwestycja zajmie mniej terenu. Wariant nr 3, wskazany przez nas jako preferowany, ingeruje w Strefę Relaksu w minimalnym stopniu. Planowana jest jedynie niewielka korekta ogrodzenia i ustawienia niektórych ławek. Wariant ten wykorzystuje też teren zaplanowany w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego dla przebiegu obwodnicy – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.

I dodaje, że planowany most nad Białym Dunajcem będzie w niewielkim stopniu ingerował w krajobraz. Most będzie miał formę płaską, nie będzie to most z pylonami, które przesłaniałyby widok.

W trakcie tych spotkań i akcji informacyjnej nie pojawiły się jednak sugestie, by obwodnicy przechodziła po zupełnie innym terenie.

- Trzy propozycje przebiegu obwodnicy Nowego Targu zostały przygotowane w ramach opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego we współpracy m.in. z mieszkańcami, zgłaszającymi do naszych pomysłów swoje uwagi i opinie. Teraz wybór konkretnego wariantu należy do organu, który wyda decyzję środowiskową – podsumowuje Kacper Michna.
Teraz mieszkańcy sugerują, by – zanim zostanie wbita pierwsza łopata – GDDKiA opracowała jeszcze jeden wariant. Taki, który ominie teren w sąsiedztwie strefy relaksu. Jeden z pomysłów zakłada, by nowa droga została poprowadzona na południe od torfowisk w Nowym Targu.

Kto się zajmie wydawaniem decyzji, na razie nie wiadomo. Grzegorz Watycha, burmistrz Nowego Targu na ostatniej sesji poinformował, że złożył wniosek o wyłączenie go z tej sprawy w związku z faktem, że on i jego żona mają działkę w tym rejonie. Na razie nie wiadomo kto w zastępstwie burmistrza Nowego Targu zajmie się procesem wydania decyzji środowiskowej.

GDDKiA szacuje, że budowa nowej drogi pochłonie kilkaset milionów złotych. Obwodnica Nowego Targu jest przygotowywana w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W całej Polsce powstanie 100 nowych dróg o łącznej długości ok. 820 km. Na ich przygotowanie i budowę Rada Ministrów zaplanowała ok. 28 miliardów zł. W Małopolsce ma powstać siedem obwodnic: Chrzanowa i Trzebini, Nowego Targu, Piwnicznej-Zdroju, Tarnowa, Wadowic, Makowa Podhalańskiego i Limanowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowy Targ. Południowa obwodnica miasta. Mieszkańcom nie podoba się proponowany przebieg nowej drogi - Gazeta Krakowska

Wróć na zakopane.naszemiasto.pl Nasze Miasto