Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Którędy przebiegać będzie nowa obwodnica Nowego Targu? Są trzy warianty

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Trzy warianty przebiegu nowej obwodnicy Nowego Targu
Trzy warianty przebiegu nowej obwodnicy Nowego Targu GDDKiA
Albo z rondem na ulicy Szaflarskiej, albo nie. Albo zahaczy o Nowotarską Strefę Aktywności, albo o tereny usługowe. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała trzy warianty południowej obwodnicy Nowego Targu. Teraz rozpoczyna konsultacje z mieszkańcami.

FLESZ - Zimna wiosna to droższe warzywa

Obwodnica Nowego Targu powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Umowa na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcja programowa dla budowy południowej obwodnicy Nowego Targu została podpisana 15 października 2020 r. Wykonawca ma także uzyskać decyzję środowiskową dla inwestycji. Złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej planowane jest w sierpniu 2022 r. Koszt prac dokumentacyjnych wynosi na ponad 2 mln 937 tys. zł.

- Podstawowym celem budowy obwodnicy Nowego Targu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej numer 49 (w kierunku Białki Tatrzańskiej i dalej do Jurgowa - przyp. red.), po zjeździe z drogi krajowej nr 47 (tzw. zakopianki) na wschód. Inwestycja ta pozwoli na wyprowadzenie ruchu, często turystycznego na drogę krajową nr 49 w kierunku Białki Tatrzańskiej i granicy ze Słowacją, omijając miasto - mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Największym problemem dla projektantów jest włączenie przyszłej obwodnicy do budowanego właśnie węzła drogowego w Nowym Targu, na którym ma się kończyć nowa zakopianka z Rdzawki do stolicy Podhala. Problem wynika z faktu, że w rejonie powstającego węzła jest niewiele wolnego miejsca. Węzeł ten ma się bowiem kończyć pomiędzy marketem Castorama i budowaną Galerią Podhalańską.

Kilka miesięcy temu, gdy projektanci rozpoczęli pracę nad obwodnicą, pojawiło się nawet ryzyko, że z uwagi na brak miejsca, konieczne będzie wyburzenie powstającej galerii.

- Teraz, na podstawie opracowanych wariantów, wiemy już, że nie będzie to konieczne - mówi Iwona Mikrut.

Drogowcy przygotowali teraz trzy warianty przebiegu obwodnicy pomiędzy drogami krajowymi nr 47 i 49.

Wariant 1 wpisuje się niemal całkowicie w korytarz pod drogę, który został wyznaczony w miejscowym planie zagospodarowania. Częściowo ingeruje jednak w obszar „Nowotarskiej Strefy Relaksu”, co skutkowałoby przeniesieniem części wyposażenia i zagospodarowania tego terenu w inne miejsce. W pobliżu rzeki Białego Dunajca wariant przebiega nad początkiem istniejącej kładki dla pieszych. Po przekroczeniu rzeki droga zmierza początkowo w kierunku wschodnim, aby na końcowym odcinku dowiązać się do istniejącego ronda w ciągu drogi wojewódzkiej nr 969.

- Na tym odcinku obwodnica krzyżuje się poprzez przejazd z ul. Lotników i przebiega przez tereny przeznaczone na usługi. Dla tego wariantu nie ma możliwości realizacji skrzyżowania w jednym poziomie, z uwagi na istniejącą klasę drogi oraz realizację postulatu, aby nie ograniczać prędkości (co wymusiłaby lokalizacja skrzyżowania). Na odcinku od km 3+200 do końca wariant ten wpisuje się w istniejący pas drogowy drogi krajowej nr 49 (wpisany także w MPZP) - zaznaczają drogowcy.

Wariant 2 prawie w całości omija teren „Nowotarskiej Strefy Relaksu”, co najpewniej nie będzie wymagało jej zmian. Na odcinku przejścia przez rzekę Biały Dunajec planowane jest tak duże oddalenie od istniejącej kładki, że proponowane jest rozwiązanie polegające na zmianie dojść i dojazdów do niej, bez jakiegokolwiek naruszania samego obiektu. Ruch pieszy i rowerowy planowany jest do prowadzenia kładką oraz pod projektowanym obiektem mostowym przy rzece. Wariant ten częściowo wchodzi na tereny przewidziane dla zabudowy usługowej. Obwodnica krzyżuje się bezkolizyjnie z ul. Lotników.

W końcowym odcinku przebiegu wariant 2 dowiązany jest do DK49, ale z uwagi na niekorzystny kąt skrzyżowania istniejącą drogę krajową trzeba przebudować. Na tym odcinku wariant przebiega przez tereny przeznaczone pod zabudowę usługową. Od projektowanego ronda planowana jest także budowa odcinka drogi gminnej, który skomunikuje teren Zakładu Gospodarowania Odpadami oraz składowiska.

- Wariant 3 prawie w całości jest zgodny z korytarzem przewidzianym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, z drobnymi przesunięciami wynikającymi z przyjętych rozwiązań technicznych. W końcowym odcinku przebiegu wariant 3 dowiązany jest do istniejącego przebiegu. Od projektowanego ronda planowana jest także budowa odcinka drogi gminnej, który skomunikuje teren Zakładu Gospodarowania Odpadami oraz składowiska wpisanego w MPZP - dodaje Iwona Mikrut z GDDKiA.

Do zaproponowanego przebiegu drogi będą mogli się odnieść mieszkańcy Nowego Targu. Od 19 maja szczegółowe analizy wariantów zamieszczone zostaną na stronie GDDKiA. - Do dyspozycji mieszkańców będą projektanci, dostępni telefonicznie od 19 do 21 maja 2021 r, w godz. 8 – 16 - dodaje Iwona Mikrut.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Którędy przebiegać będzie nowa obwodnica Nowego Targu? Są trzy warianty - Gazeta Krakowska

Wróć na zakopane.naszemiasto.pl Nasze Miasto