Nowa zakopianka. Od wtorku jeździmy już odcinkiem między Lubniem a Naprawą [NAJNOWSZE ZDJĘCIA Z BUDOWY]

Łukasz Bobek, Aurelia Lupa
Odcinek nowej zakopianki.
Odcinek nowej zakopianki. GDDKiA Kraków
Udostępnij:
We wtorek 30 listopada 2021 r. otwarta dla kierowców została prawa jezdnia nowej zakopianki na odcinku Lubień – Naprawa. Chodzi o dwupasmowy odcinek w kierunku Zakopanego. Tym samym na jezdni lewej, w kierunku Krakowa, ruch odbywał się będzie także dwoma pasami.

Informację tę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadała kilka tygodni temu. Nowa droga, która w całości zostanie udostępniona dla kierowców, ma długość 7,6 km.

Na jezdni w kierunku Nowego Targu i Zakopanego dopuszczalna jest prędkość 100 km/godz., jednak w Naprawie trzeba będzie prędkość zredukować do 50 km/godz., ponieważ będzie tam nadal zawężenie do jednego pasa ruchu - w rejonie budowanego tunelu pod Luboniem Małym.

- Po dojechaniu do Naprawy trzeba zjechać do drogi powiatowej, która została przebudowana do klasy G, aby mogła przejąć ruch z drogi ekspresowej. W trosce o bezpieczeństwo pieszych wybudowano na niej także chodniki. Tą drogą po ok. 500 m dojeżdżamy do tzw. starej zakopianki i omijamy budowę tunelu - wyjaśnia Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Z uwagi na zawężenie do jednego pasa ruchu i ograniczenie prędkości, podczas dużego natężenia ruchu w Naprawie mogą tworzyć się korki.

Prace poza jednią

Ukończona została budowa jezdni prawej S7 Lubień Naprawa, co nie oznacza jednak zakończenia całej inwestycji. - Będą jeszcze wykonywane prace poza jezdnią, m.in. roboty ziemne i melioracyjne pod obiektami inżynierskimi. Kontynuowane są prace przy budowie ogrodzenia trasy. Nie będzie też można korzystać z miejsc obsługi podróżnych: MOP Lubień i MOP Krzeczów, gdyż tu również trwają prace wykończeniowe. Wszystkie te roboty będą kontynuowane dopóki pozwolą na to warunki atmosferyczne - dodaje Iwona Mikrut.

Wcześniej była lewa jezdnia

Otwarcie drugiej jezdni będzie dużą zmianą dla kierowców. Dotychczas - od 20 grudnia 2019 roku - kierowcy mogli jeździć lewą jezdnią w obu kierunkach. Było tam ograniczenie do 70 km/h, a do tego obowiązywał zakaz wyprzedzania.

Opóźnienie w oddaniu do użytku prawej jezdni było podyktowane kłopotami z poprzednim podwykonawcą. 17 lipca 2020 r. GDDKiA zerwała umowę z konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING, ponieważ - jak informuje GDDKiA - mobilizacja wykonawcy nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy prawej jezdni w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r.

Ponadto okazało się, że konsorcjum miało problemy z wypłacaniem podwykonawców. W efekcie ci nawet zorganizowali protesty i blokady zakopianki. Konieczne było wybranie nowej wykonawcy robót. Ten miał nową drogę na odcinku Lubień - Naprawa oddać do końca tego roku. I jak widać, udało mu się to.

Wąskie gardło do wakacji

Nadal jednak na drodze krajowej pozostanie „wąskie gardło”, czyli zwężenie drogi krajowej do jednego pasa – w Naprawie, w rejonie budowanego tunelu pod Luboniem Małym. Kierowcy nadal będą jeździć tzw. starą zakopianką aż do Skomielnej Białej, gdzie wjadą na kolejny odcinek nowej, dwupasmowej drogi prowadzący do Rabki-Zdrój. Taki stan rzeczy będzie trwał co najmniej do wakacji 2022 roku. Do tego czasu bowiem potrwają prace przy budowie tunelu drogowego.

- Co prawda wykonawca tunelu ma zgodnie z umową czas na zakończenie prac do lutego 2022 roku, jednak już widzimy, że są opóźnienia o jakieś trzy miesiące – mówi Iwona Mikrut.

Gdy uda się ostatecznie zakończyć prace budowlane przy tunelu, potem przyjdzie czas odbiorów technicznych nowego obiektu. A to również może potrwać. Dlatego – choć GDDKiA mówi o wakacjach – tak naprawdę nie wiadomo, czy faktycznie kierowcy będą mogli wjechać do tunelu w czerwcu czy lipcu.

Oprócz odbiorów nadzoru budowlanego i służb technicznych, konieczne będzie dokonanie odbiorów i ćwiczeń służb ratunkowych. Spotkania z przedstawicielami policji czy straży pożarnej GDDKiA już rozpoczęła w tej sprawie.

Nowa droga między Lubniem a Rabką Zdrój powinna więc był w całości gotowa w połowie 2022 roku.

Zmiany także w Rdzawce

Od wtorku zmiany czekają kierowców na kolejnym odcinku nowej zakopianki - między Rdzawką a Nowym Targiem. Jak informuje GDDKiA, we wtorek 30 listopada uruchomiony zostanie kolejny objazd DK47 w Rdzawce. Przekierowanie ruchu na objazd pozwoli na rozpoczęcie robót ziemnych związanych z posadowieniem wiaduktu i przejścia dla zwierząt.

- Obecnie w Rdzawce trwają prace przy trzech obiektach. Zaawansowanie prac na budowie dwujezdniowej DK47 Rdzawka – Nowy Targ wynosi aktualnie: roboty drogowe 44 proc., a obiekty inżynierskie: 40,5 proc. - dodaje Iwona Mikrut.

Wideo

Materiał oryginalny: Nowa zakopianka. Od wtorku jeździmy już odcinkiem między Lubniem a Naprawą [NAJNOWSZE ZDJĘCIA Z BUDOWY] - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie