Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejowy rekord w Małopolsce. Z przewozów skorzystało ponad 20 milionów pasażerów

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W 2023 roku kolej w Małopolsce przewiozła rekordową liczbę pasażerów.
W 2023 roku kolej w Małopolsce przewiozła rekordową liczbę pasażerów. Konrad Kozłowski
Ubiegły rok okazał się rekordowy pod względem liczby przewiezionych pasażerów przez przewoźników kolejowych realizujących kursy pociągami w Małopolsce - z ich oferty skorzystało ponad 20 milionów osób. Władze regionu zabiegają o zwiększenie liczby pociągów, tak by odpowiedzieć na rosnące zainteresowanie i zapewnić więcej kursów.

- W 2023 roku z oferty kolejowej w Małopolsce skorzystało ponad 20 milionów osób. To jest rekord i wielki sukces. Za to przede wszystkim należy podziękować pasażerom, którzy wybierają kolej jako bezpieczny środek komunikacji, który jest bardzo konkurencyjny do transportu samochodowego. Pociągiem z Wieliczki do Dworca Głównego w Krakowie można dojechać w ok. 21 minut, ok. 20 minut wynosi czas przejazdu na lotnisko w Balicach, a jeszcze krócej do Zabierzowa - mówi wicemarszałek Małopolski Łukasz Smółka.

W ramach małopolskiej oferty kolejowej każdego dnia uruchamiane są 437 pociągi: 211 należące do Polregio, 192 Kolei Małopolskich i 34 Kolei Śląskich. W ubiegłym roku przewoźnicy funkcjonujący w Małopolsce przewieźli 20,15 mln pasażerów, to o niemal 4 miliony więcej niż w 2022 r. Dla porównania w 2010 r. przewieziono ponad 12 mln pasażerów, w 2015 r. - ponad 7 mln, w 2018 r. - 12,32 mln, w 2019 - 11,95 mln. W okresie pandemii ta liczba zmalała: 2020 - 7,82 mln, 2021 - 8,78 mln. W 2022 r. nastąpił wzrost do 16,4 mln przewiezionych pasażerów.

- Oczekiwania pasażerów rosną. Frekwencja na większości linii w mijającym roku rosła. Najlepsze wyniki odnotowaliśmy na linii Kraków - Tarnów, na której przewieźliśmy prawie 3 miliony pasażerów. Niezmienną popularnością cieszy się też połączenie z lotniska do Wieliczki, z którego skorzystało 2,5 miliona pasażerów. Bardzo dobry wynik uzyskano na trasie Kraków - Miechów i dalej do Sędziszowa - 1,8 miliona pasażerów. Bardzo duże wzrosty odnotowaliśmy także na relacji Kraków - Oświęcim przez Skawinę i Zator. Za nami więc bardzo udany rok - podkreśla Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

Na rozwój małopolskich kolei w minionym roku przeznaczono ponad 353 mln zł (w 2022 r. - 329,6 mln zł). Rekordowy pod względem wydatków był 2021 rok (530,4 mln zł), w którym dużą część stanowiły środki na zakupy nowych pociągów. Od tego czasu nie było zwiększenia taboru, a w związku z rosnącą liczbą pasażerów potrzeby w tym zakresie są coraz większe.

W latach 2011-2021 w ramach odnawiania taboru przez Województwo Małopolskie zakupionych zostało 47 pociągów, które są eksploatowane przez Koleje Małopolskie (30 sztuk) i Polregio (17 sztuk).

- Zakładamy, że liczba pasażerów korzystających z kolei w Małopolsce w kolejnych latach będzie się zwiększać. Przygotowujemy się więc do zwiększenia taboru. Stąd przetarg na zakup kolejnych 25 pojazdów. Potrzebne są po to, aby zagęścić połączenia i otworzyć się na nowe kierunki - informuje wicemarszałek Łukasz Smółka.

Założenie jest takie, by nowe 25 pociągów zostało dofinansowane z funduszy unijnych zaplanowanych do 2027 roku. Władze Małopolski liczą więc, że do tego czasu uda się zrealizować to zamówienie. Nowe pociągi, które mogłyby obsługiwać Małopolskę zamierza pozyskać także spółka Polregio.

Do rozwoju transportu kolejowego w Małopolsce przyczyniają się też inwestycje kolejowe w regionie. W ubiegłym roku zakończono wieloletnią inwestycję PKP Polskich Linii Kolejowych, polegającą na dobudowie dodatkowych torów dla szybkiej kolei na trasie przecinającej Kraków. W ramach tego zadania powstał m.in. przystanek Kraków Grzegórzki, mosty kolejowe nad Wisłą i estakady między ul. Kopernika i Miodową.

- Kolej jest też bardzo dobrym środkiem transportu wewnątrz Krakowa - zaznacza wicemarszałek Łukasz Smółka.

Obecnie na linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej pociągi do Wieliczki kursują co 30 minut w godz. 6-18. Dzięki nowym możliwościom połączona została relacja wybranych pociągów linii SKA 2 kursujących na trasie Sędziszów - Kraków i Kraków - Skawina - Oświęcim oraz SKA 3 na trasie Tarnów - Kraków i Kraków - Trzebinia - Oświęcim.

W Urzędzie Marszałkowskim zaznaczają, że w kolejnych edycjach rozkładu jazdy liczba połączeń przelotowych przez Kraków Główny ma być dalej zwiększana.

Dzięki zakończeniu wieloletniej modernizacji linii kolejowej Kraków - Zakopane została dwukrotnie zwiększona liczba połączeń Polregio na tej relacji. Pociągi mogą kursować przez cały rok bez komunikacji zastępczej. Na tej trasie pojawiły się cztery nowe przystanki: Dąbrówka Jezioro Mucharskie, Chabówka Stadion, Bańska Niżna i Poronin Misiagi.

W ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2029 roku planowana jest realizacja trzech nowych połączeń kolejowych na terenie Małopolski: Kraków Myślenice, Kraków - Niepołomice, Kraków - Olkusz (budowa łącznicy kolejowej).

- Realizacja tych projektów pozwoli na rozszerzenie siatki połączeń Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej o nowe trasy - zapowiada wicemarszałek Łukasz Smółka.

W 2023 r. otwarto też zaplecze techniczne Kolei Małopolskich. W hali znajdują się trzy tory o długości 140 m. Na dwóch z nich są wykonywane bieżące naprawy taboru oraz przeglądy okresowe. Na jednym torze znajduje się nowoczesna myjnia w obiegu zamkniętym, zapewniająca całoroczne mycie i czyszczenie taboru. Możliwość korzystania z własnego zaplecza daje możliwość oszczędności czasu potrzebnego na podstawienie składów do miejsca wykonywania przeglądu i wyeliminowanie ryzyka oczekiwania na wjazd na tory serwisowe zewnętrznych operatorów.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kolejowy rekord w Małopolsce. Z przewozów skorzystało ponad 20 milionów pasażerów - Gazeta Krakowska

Wróć na zakopane.naszemiasto.pl Nasze Miasto