18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Gimnazjaliści z gminy Bukowina Tatrzańska pokonują bariery

Artykuł sponsorowany
Dzięki staraniom Gminnego Zespołu Oświatowego w Bukowinie Tatrzańskiej, przy współpracy z dyrektorami szkół gimnazjalnych pozyskano fundusze unijne na dwuletni projekt edukacyjny pt. „Pokonajmy Bariery”, który od początku bieżącego roku szkolnego do czerwca 2015 r. realizowany będzie w 3 placówkach oświatowych na terenie gminy.

Projekt powstał w odpowiedzi na potrzebę wdrażania programów rozwojowych Gimnazjum w Bukowinie Tatrzańskiej, Leśnicy i Białce Tatrzańskiej. Jego głównym celem jest podniesienie jakości oferty edukacyjnej, ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych uczniów, co z założenia powinno zmniejszyć dysproporcje, ograniczenia i wszelkie bariery edukacyjne w stosunku do rówieśników spoza terenów wiejskich. Stworzenie warunków równych szans, ma zapewnić lepszy start na kolejnych etapach edukacji i efektywnie wprowadzać młodych ludzi w realia rynku pracy.

Nauczanie metodą projektów zyskuje uznanie zarówno wśród uczniów jak i nauczycieli, ponieważ pozwala na szukanie źródeł wiedzy, w celu rozwiązania konkretnych problemów, a uczniowie, czyli beneficjenci projektu traktowani są w sposób bardzo indywidualny. Nowatorskie podejście do metod dydaktycznych, polega na odchodzeniu od sztampowego przekazywania dużej ilości wiedzy teoretycznej na rzecz zajęć praktycznych, warsztatów, wykorzystywania wiadomości z różnych dyscyplin naukowych. Jednym słowem, dzięki projektom takim jak ten, przyswajanie wiedzy następuje głównie drogą rozumowania, a nie poprzez uczenie się na pamięć. Poruszane na lekcjach zagadnienia związane są z otaczającą rzeczywistością, a rolą nauczyciela jest zachęcanie uczniów do samodzielności, odpowiedzialności i powstrzymywanie się od podawania gotowych rozwiązań. Podsumowując można powiedzieć, że dzięki stosowanym metodom pracy, uczniowie „uczą się uczenia” i czerpania z tego faktu rzeczywistej radości młodego poszukiwacza, odkrywcy.

W przekonaniu pomysłodawców i realizatorów projektu, udział w nim stwarza możliwość rozwoju osobowości, uwzględnia indywidualne zainteresowania, ale także różnego rodzaju dysfunkcje młodzieży. Dlatego zajęcia projektowe podzielono na kilka bloków zadaniowych:

1) zajęcia rozwijające zdolności - nakierowane na kształcenie umiejętności samodoskonalenia oraz korzystania z technologii ICT w celu rozwoju szczególnych uzdolnień;
2) wyrównujące dysproporcje - dla uczniów osiągających słabsze wyniki w nauce;
3) zajęcia uczące wykorzystywać wolny czas - o podwójnej roli edukacyjnej i terapeutycznej (nauka efektywnego relaksu i dostrzegania zagrożeń radzenia sobie z emocjami);
4) zajęcia przedsiębiorczości z elementami doradztwa zawodowego w formie szkolnych ośrodków kariery.

Oferta edukacyjna szkół została rozszerzona również dzięki zakupionym w projekcie pomocom dydaktycznym, programom, sprzętom i nowinkom technologicznym, jak tablice interaktywne, dzięki którym nauka stanie się fantastyczną zabawą również po zakończeniu projektu.

Tymczasem uczniowie ochoczo uczęszczają na różnorodne zajęcia, aktywnie realizując autorskie programy nauczania zatrudnionych nauczycieli. Formą nagrody, ale również czynnikiem motywującym do dalszego poznawania świata i aktywnego zdobywania wiedzy o otaczającej rzeczywistości będą wycieczki z warsztatami oraz wizyty zawodoznawcze, zaplanowane w każdym z dwóch lat szkolnych.

Rozmach przedsięwzięcia obrazują wybrane wielkości liczbowe:

887 213 zł - wysokość dotacji uzyskanej z Europejskiego Funduszu Społecznego na realizację projektu;
7 380 - liczba godzin zajęć edukacyjnych ogółem, zaplanowanych do realizacji w ciągu 2 lat szkolnych;
482 - liczba planowanych beneficjentów;
64 - liczba grup zajęciowych i kompletów pomocy dydaktycznych;
40 -liczba całego personelu nauczycielskiego, zatrudnionego w projekcie;
3 - liczba nowoczesnych, elektronicznych narzędzi do prowadzenia atrakcyjnych zajęć (m.in.: tablice interaktywne, laptopy, projektory, wizualizery, drukarki, aparaty fotograficzne).

Trudno będzie natomiast oszacować ilość rozwiązanych zadań, wytworzonych prac, przeprowadzonych eksperymentów czy zadanych pytań, na które uczniowie znajdą satysfakcjonującą odpowiedź. Dlatego projekty edukacyjne jak ten, nie można do końca oceniać w kontekście tylko cyfr i namacalnych rezultatów. Wartością samą w sobie jest podjęcie wyzwania inwestowania w młodych ludzi, ich rozwój i przyszłą karierę zawodową, co dokonuje się w ramach omawianego projektu tylko dzięki całkowitemu wsparciu ze środków zewnętrznych.

Projekt pt. „Pokonajmy Bariery” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Poddziałanie 9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych”.

Joanna Słowik
Kierownik Projektu

„Moim zdaniem realizacja projektu pozwoli uczniom pogłębić wiedzę i umiejętności z interesującego ich zakresu, zdobyć kolejne doświadczenia, podnieść świadomość na temat korzyści jakie płyną z edukacji, zrozumieć, że są odpowiedzialni za swoje wybory i podjęte zobowiązania. Sama szkoła wzbogaci bazę dydaktyczną oraz poprawi jakość swojej pracy.”

Magdalena Domańska
Dyrektor Zespołu Szkół w Leśnicy

„Projekt daje uczniom wiele korzyści, takich jak: aktywne zdobywanie i poszerzanie wiedzy, większą umiejętność pracy w zespole, podejmowanie wyzwań, znajdowanie rozwiązań, umiejętność argumentowania swoich poglądów, poszerzanie swoich umiejętności komunikacyjnych oraz pomaga wyrównać poziom edukacyjny dla grup o utrudnionym dostępie do edukacji.”

Adam Sztokfisz
Dyrektor Zespołu Szkół w Bukowinie Tatrzańskiej

„Uczestnictwo w projekcie jest szansą na aktywizację uczniów szczególne tych, którzy dotychczas nie brali udziału zajęciach dodatkowych organizowanych przez szkołę. Pozwoli młodzieży, której udziałem były niepowodzenia szkolne na opanowanie treści programowych a uczniom zdolnym na rozwinięcie swych zainteresowań. Projekt pomyślany jest w ten sposób, że prawie każdy uczeń może wziąć udział w jakiejś formie zajęć. Projekt „Pokonajmy bariery” wpisuje się w zadania szkoły w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i pozwoli na objęcie nią znacznie szerszej ilości uczniów niż było to możliwe dotychczas”.

Eugeniusz Madeja
Dyrektor Zespołu Szkół w Białce Tatrzańskiej

„Projekt powstał w odpowiedzi na potrzeby gimnazjalistów. Poszerzenie oferty edukacyjnej, jej jakości, oraz zmiana form pracy sprawiają, że młodzi ludzie chętnie uczestniczą w wybranych przez siebie zajęciach. W ten sposób rozwijają swoje zainteresowania i korzystają z możliwości wyrównania braków edukacyjnych. Wszyscy uczniowie klas trzecich biorą udział w zajęciach szkolnych ośrodków kariery, pomaga im to w dokonaniu wyboru dalszych ścieżek edukacyjnych. Niewątpliwie możliwość korzystania z nowoczesnego sprzętu – tablic interaktywnych, wpływa na uatrakcyjnienie zajęć. Realizacja projektu to najlepsza z naszych inwestycji – inwestycja w młodego człowieka, która możliwa jest tylko dzięki środkom europejskim”.

Zofia Kuczyńska
Kierownik GZO Bukowina Tatrzańska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowytarg.naszemiasto.pl Nasze Miasto