18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP w Kutnie będzie gotowy do końca marca [ZDJĘCIA Z WEWNĄTRZ]

Dorota Grąbczewska, pp
Po remoncie zabytkowy dworzec PKP będzie jedną z ładniejszych budowli w naszym mieście. Niestety, poczekamy jeszcze na remont zniszczonych peronów i podziemnego przejścia. Perony należą bowiem do innej spółki kolejowej, niż kutnowski dworzec. Pasażerowie liczą na poprawę jakości ich obsługi. Do końca marca ma się zakończyć modernizacja. Później będą trwać odbiory techniczne. Dworzec do dyspozycji pasażerów ma być oddany w końcu kwietnia.

PKP Dworce Kolejowe wydało na remont 10 mln 430 tys. zł. Niestety, kutnowski dworzec wciąż będą szpeciły perony, których właścicielem jest spółka Polskie Linie Kolejowe, Ta nie przewiduje ich remontu w najbliższym czasie.

Prace postępują sprawnie. Wygląda, że termin zakończenia prac zostanie dotrzymany. Codziennie na budowie pracuje ok. 60-70 osób.

Firma SKB z Radomska, główny wykonawca, przejęła plac budowy w styczniu 2010 roku. Zakres prac był ogromny. Wykonawcy zaczęli od zaizolowania fundamentów budynku. Równocześnie zaczęto demontaż starych pieców kaflowych, które znajdowały się niemal w każdym pomieszczeniu. Teraz dworzec ogrzewać będzie sieć ciepłownicza.

Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków bryła budynku pozostała niezmieniona. Na specjalne zamówienie przygotowano drewniane okna z historycznymi, kwiatowymi motywami. W budynku zainstalowano system przeciwpożarowy SAP. Przy zadymieniu będzie się uruchamiać wentylacja. Będzie też dźwiękowy system informujący o zagrożeniu pożarowym. Cała elewacja będzie efektownie oświetlona.

- Podczas skuwania tynków okazało się, że stropy drewniano-trzcinowe są zbyt słabe i wymagają wymiany - mówi Adam Stępień, kierownik budowy. - Stropy nadal są drewniane, ale wykonane z nowych, ogniotrwałych elementów, wytrzymujących działanie płomieni przez 60 minut. Wymieniliśmy wszystkie ścianki działowe, stare były popękane. Poza tym, podczas prac remontowych odkryliśmy w pomieszczeniach dawnego baru stylowe kolumny, które po remoncie nabiorą dawnego uroku.

Wewnątrz dworca zmianie uległ układ pomieszczeń. Po remoncie kasy biletowe będą po prawej stronie od wejścia głównego, tam też będą sanitariaty. Nad kasami znajdzie się elektroniczna tablica pokazująca odjazdy i przyjazdy pociągów. Dworcowy bar, który wróci na stare miejsce, od hali głównej oddzielać będzie szklana ściana. Na parterze będzie też kilka pomieszczeń do wynajęcia w stanie deweloperskim, przeznaczonych na działalność gospodarczą.

Po remoncie dworzec zyska o jedno wejście więcej. Nad każdym z wejść będzie kurtyna powietrzna. Piętro dworca przeznaczono na liczne pomieszczenia administracyjne. Na pomieszczenia biurowe zagospodarowano również część poddasza. Sporą jego część zajmą też pomieszczenia magazynowe.

Na piętro dworca prowadzić będzie tylko jedna klatka schodowa. Przed remontem były dwie. Wymieniona zostanie ozdobna barierka, gdyż obecna jest mocno zniszczona i nie spełnia obecnych wymogów dotyczących wysokości.

Prace budowlane wewnątrz dworca wchodzą w końcową fazę. W wielu pomieszczeniach trwa już układanie glazury i terakoty, która będzie w kolorach szarości. Za 2-3 tygodnie zakończą się prace drogowe wokół dworca. Schody do wejścia głównego zostaną zrobione od nowa, choć początkowo miały być zostawione. Będą obłożone granitowymi płytami. Parking wokół dworca wyłożony zostanie kostką brukową, a teren wokół będzie bardzo dobrze doświetlony. - Oprócz lamp oświetleniowych będą też metrowe słupki oświetleniowe oraz lampki chodnikowe - dodaje kierownik.

Dworcowy budynek po remoncie będzie mieć dwa zegary. Jeden będzie zamieszczony na wieży dworca, drugi będzie znajdować się od strony peronów.

Dworzec z każdym dniem nabiera estetyki. Niestety, znajdujące się tuż obok schody prowadzące do zejścia do tunelu oraz peron przed samym dworcem wyglądają koszmarnie. Różnica standardów wręcz szokuje. Z jednej strony granitowe płyty, a obok betonowe schody z licznymi ubytkami. - Chcemy rozmawiać z inwestorem, by dodatkowo zrobić schody i pierwszy peron przylegający do dworca - dodaje kierownik.

- Dobrze, że włodarze miasta zapowiadają remont ulicy 3 Maja oraz budowę parkingu obok dworca PKP - mówi Janusz Gałązka z Kutna, który często jeździ koleją. - Powinny powstać nowe miejsca parkingowe, bo w bezpośrednim sąsiedztwie miejsc parkingowych będzie mniej.

Przy dworcu pozostanie brązowa wiata, która zdaniem wielu mieszkańców Kutna bardziej szpeci, niż zdobi dworzec. Nie zostanie pomalowana. - To ostatni krzyk mody w budownictwie - broni wiaty kierownik budowy. - Wiata wykonana jest z bardzo drogiej, szlachetnej stali Corten,sprowadzanej z Włoch, która jest trwale skorodowana. Nie będzie pomalowana.

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kutno.naszemiasto.pl Nasze Miasto