Budowa zakopianki. Nową trasą pojedziemy "na dniach". Zobacz nowe zdjęcia z trwającej inwestycji

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Zaktualizowano 
Przejdź do galerii i zobacz aktualny stan prac na budowie górskiego odcinka ekspresowej zakopianki
Czy już 19 września kierowcy pokonujący zakopiankę pojadą ukończonym odcinkiem ekspresowej S7 pomiędzy Rabką a Skomielną Biała? Jest bardzo prawdopodobne, że to realny scenariusz. Drogowcy budujący ten odcinek zakopianki przełożyli wczoraj ruch z nowej trasy (kierowcy od kilu miesięcy jeździli już po jednej z jej jezdni) na starą - przebudowaną - drogę krajową nr 7.

Przejdź do galerii i zobacz aktualny stan prac

- Zrobiliśmy to bo potrzebowaliśmy uwolnić od ruchu samochodów całą dwupasmówkę - mówią drogowcy budujący trasę S7 na tz. odcinku III, który łączy Rabkę - Zdrój (na południu) ze Skomielną Białą (na północy).

Zmiana nastąpiła o godzinie 11. Wówczas kierowców poprowadzono „starą zakopiankę”, która po przebudowie przechodzi dwoma wiaduktami (w okolicach Zbójeckiej Góry i Rabki Zaborni) nad dwupasmówką.

Dzięki temu robotnicy będą mogli na obu pasach ekspresówki ułożyć ostatnią warstwę asfaltu, zamontować na poboczu barierki energochłonne i pomalować pasy na jezdni.

- Prace te mają potrwać dwa i pół tygodnia, po czym samochody wrócą na nowo wybudowaną - ekspresową zakopiankę czyli drogę S7. Planowany termin uruchomienia stałej organizacji ruchu przewidywany jest na 19.09.2019 r. na godz. ok. 11 - piszą drogowcy - piszą na stronie S7-lubien-rabka.pl drogowcy budujący ekspresówkę.

Otworzą drogę 19 września?

Taki komunikat to doskonała wiadomość dla kierowców. Mówiąc wprost oznacza to bowiem, że właśnie 19 września cały odcinek ekspresówki pomiędzy Rabką a Skomielną Białą będzie oddany do ruchu i zakończą się na nim prace (poza kosmetyką samego otoczenia jezdni). Co ciekawe moment ten nastąpi mniej więcej dwa tygodnie wcześniej niż informowano jeszcze przed wakacjami. Początkowo odcinek III miał być bowiem gotowy w czerwcu, ale wykonawca miał opóźnienie więc GDDKiA dało mu czas na dokończenie prac właśnie do końca września.

Na odcinku III budowanej S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój prace wykończeniowe na obiektach mostowych wykonane zostały w 96,5 %. Warstwa wiążąca nawierzchni położona została na 73,2 % a ścieralna 30,9 % odcinka. Trwają jeszcze prace także na drogach dojazdowych, zlokalizowanych wzdłuż głównego ciągu drogi ekspresowej. W ostatnim tygodniu wykonywano: humusowanie skarp z obsianiem trawą, okładzinę kamienną na skarpach, ulepszano pobocze gruntowe kruszywem naturalnym, dowożono i rozrzucano urodzajną ziemię i plantowano powierzchnię gruntu.

Odcinek III S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój oraz nowy odcinek drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki Zdroju do Chabówki wykonuje włoska firma SALINI IMPREGILO S.p.A. z Mediolanu, z którą umowa podpisana została 31.03.2016 r, na kwotę 615 068 976,27 zł brutto. Termin realizacji określono na 22 miesiące plus 194 dni, bez okresów zimowych pomiędzy 15 grudnia i 15 marca, które nie są wliczane do terminu realizacji.

Na 6,1 km odcinku od Skomielnej Białej do Chabówki oprócz dwujezdniowej drogi powstały m.in. dwa węzły drogowe „ Skomielna Biała” i „Zabornia”. Na węźle „Skomielna” są zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz natomiast na węźle „Zabornia” zjazdy na Nowy Targ i Chyżne. Jedna trzecia tego odcinka drogi ekspresowej czyli ok. 2,3 km poprowadzona jest na obiektach inżynierskich. Powstanie ich 17, w tym najdłuższa i najwyższa estakada w Skomielnej Białej o długości 1 km i wysokości 50 m w najwyższym punkcie oraz 4 małe mostki na ciekach przy węźle „Skomielna”. Tu także powstał Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Na Zbójeckiej Górze podróżujący będą mogli odpocząć na MOP-ie ) Miejscu Obsługi Podróżnych.

Tu będzie opóźnienie?

Niestety. Gorzej sytuacja wygląda na dwóch pozostałych odcinkach budowanej ekpresówki w stronę Podhala.

Odcinek II czyli przeszło 2 kilometrowy tunel pod górą Luboń Wielki cały czas jest drążony, ale i tu są zaległości. Górnikom z włoskiej firmy Astaldi nie udało się dalej rozpocząć prac na 4 „przodku” czyli prawej nitce od strony Skomielnej Białej. Mimo to GDDKiA dalej deklaruje, że tunel będzie przejezdny w 2021 roku.

Do końca tego roku powinien być natomiast gotowy (zgodnie z terminem) odcinek I czyli szosa z Lubnia do Naprawy. GDDKiA nie ma informacji by miało się stać inaczej, ale wielu specjalistów wątpi by drogę ta udało się skończyć w 4 miesiące. Na jej środkowym fragmencie brakuje jednego (długiego na kilkaset metrów) mostu. Wykonano dopiero jego podpory. Czeka nas więc kolejne opóźnienie na tym odcinku drogi?

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Budowa zakopianki. Nową trasą pojedziemy "na dniach". Zobacz nowe zdjęcia z trwającej inwestycji - Gazeta Krakowska

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3