Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa ekspresowej S7. Prawy tunel zakopianki jest już całkowicie zabetonowany [ZDJĘCIA]

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Budowa tunelu ekspresowej zakopianki w ciągu drogi ekspresowej S7. Drogowcy zabetonowali tu już cały tunel prawy.
Budowa tunelu ekspresowej zakopianki w ciągu drogi ekspresowej S7. Drogowcy zabetonowali tu już cały tunel prawy. GDDKiA
Doskonała wiadomość z placu budowy tunelu ekspresowej zakopianki biegnącego pod masywem góry Luboń Mały. Pracujący tu budowlańcy z Włoch (i ich polscy podwykonawcy) zakończyli właśnie obkładanie betonem prawego tunelu przyszłej S7. To oznacza, że teraz rozpocznie się tu już tak naprawdę wykończanie komory. Co więcej drugi - lewy - tunel też wkrótce zostanie w całości zabetonowany. Wszystko wskazuje więc, że termin oddania tunelu do użytku - listopad 2021 roku - absolutnie nie jest zagrożony.

Na początek trochę danych. Budowa tunelu pod masywem Lubonia Małego rozpoczęła się w 2016 roku. Górnicy i drogowcy z Włoch i Polski musieli "wydrzeć górze" dwa równoległe korytarze o długości ponad 2 kilometrów (gotowe tunele będą miały dokładnie 2,06 km). Całość prac prowadzona jest w trudnym terenie geologicznym tz. fliszu karpackiego. Przemieszane ze sobą warstwy skał, luźnej ziemi i skalnego gruzu powodowały, że górnicy początkowo mieli sporo problemów i opóźnień. Ostatecznie udało im się jednak wszystkie nadgonić i pierwszy tunel przebito "na wylot" 23 października 2019 roku (po 2 latach i 5 miesiącach drążenia) a drugi pod koniec kwietnia br.

Jak tłumaczą górnicy samo wydrążenie dziury w ziemi to jednak tylko połowa sukcesu. By tunel był bowiem bezpieczny i nie groził zawaleniem trzeba bowiem go odpowiednio zabezpieczyć. W wypadku tuneli drogowych robi się to za pomocą silnie zbrojonego betonu. Dlatego zbrojenie i betonowanie tunelu S7 trwa niemal od samego początku. Budowlańcy dzielą te prace na dwie części. Pierwsza to betonowanie spągu (dół czy mówiąc inaczej podłoga tunelu). Druga praca to betonowanie kaloty (strop i ściany tunelu).

Budowa tunelu ekspresowej zakopianki w ciągu drogi ekspresowej S7. Drogowcy zabetonowali tu już cały tunel prawy.
Budowa tunelu ekspresowej zakopianki w ciągu drogi ekspresowej S7. Drogowcy zabetonowali tu już cały tunel prawy. GDDKiA

- Na dzień dzisiejszy na budowie tunelu mamy następującą sytuację - mówi Iwona Mikrut, rzecznik prasowy. - Gotowe są spagi w obu tunelach. Kaloty są zakończone w tunelu prawym, a tym samym można uznać, że zakończono wykonywanie obudowy stałej tunelu prawego. Równocześnie kończone są prace konstrukcyjne przy niszach sygnalizacyjnych, wnękach hydrantowych i przejściach poprzecznych pomiędzy tunelami oraz oczywiście kończenie kaloty w tunelu lewym (brakuje tu jeszcze betonu na odcinku około 500 metrów)

Jak wyjaśnia rzeczniczka finansującego budowę tunelu GDDKiA kolejnym etapem, który właśnie rusza w tunelu prawym (a za kilka miesięcy także w lewym) jest wykonanie płyty podjezdniowej, która jednocześnie będzie stropem kanałów dolotowych świeżego powietrza (będą pod jezdnią) oraz na samym końcu nawierzchni jezdni.

- Równocześnie wykonywana będzie część instalacji wyposażenia tunelu zlokalizowanych poniżej poziomu przyszłej jezdni (kanalizacja, doprowadzenie rurociągów na potrzeby przeciwpożarowe oraz tras kablowych zasilania i sterowania). Przed portalem północnym powstaje budynek, który docelowo będzie pod ziemią i będzie miał wloty na świeże powietrze. W tym budynku będą wentylatory, które pobrane świeże powietrze będą wtłaczać do obydwu nitek tunelu - kończy wyjaśnianie meandrów technicznych Mikrut.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa ekspresowej S7. Prawy tunel zakopianki jest już całkowicie zabetonowany [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na zakopane.naszemiasto.pl Nasze Miasto