Dobiega końca remont ulicy Jaracza na odcinku między ulicami Kopcińskiego a Uniwersytecką. Przy okazji na jednokierunkowej dla samochodów ulicy pojawiło się nowe rozwiązanie: wytyczony na jezdni dwukierunkowy pas dla rowerów.
To pierwsza tego typu pas dla rowerów w Łodzi. Dla bezpieczeństwa w rejonie skrzyżowania z ulicą Wierzbową pas został poszerzony i podzielony podwójną linią ciągłą na dwa pasy ruchu dla przeciwnych kierunków jazdy. Dodatkowo całe pole zajmowane przez pas rowerowy oznaczono czerwoną, odporną na ścieranie farbą, a dla jadących „pod prąd” rowerzystów zamontowano dodatkową, dedykowaną im sygnalizację świetlną. Częściowo rowery od samochodów oddzielać będą wyznaczone miejsca parkingowe. Jednak samochodów na tym odcinku stanie sporo mniej.
Przy ul. Uniwersyteckiej pojawi się natomiast śluza rowerowa, żeby ułatwić cyklistom skręt. Zbudowano też wjazd w drogę rowerową na ulicy Kopcińskiego.
Skrzyżowanie nie jest jeszcze gotowe. Brakuje m. in. oznaczeń poziomych oraz separatorów ruchu, które mają zapobiec parkowaniu samochodów na pasie dla rowerów. Zgodnie z planami Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi ma być oddane do użytku najpóźniej w przyszłym tygodniu.
Jak podkreśla Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy ZDiT, jest to nowe rozwiązanie w Łodzi.
- Do tej pory na niektórych ulicach wprowadzony był jedynie kontraruch rowerowy i zaznaczone wjazdy dla rowerzystów – tłumaczy.
Dlatego w pierwszych dniach po otwarciu zachowaniu kierujących szczególnie będzie się przyglądać łódzka drogówka. - Będziemy zwracali uwagę na uczestników ruchu drogowego pod kątem zastosowania się do przepisów – podkreśla mł. asp. Jadwiga Czyż z KM Policji w Łodzi. Informuje też, że rowerzystom za przejechanie „podwójnej ciągłej” grozić będzie mandat w wysokości 200 zł.
Z danych policji wynika, że same ulice na których rowerzyści jeżdżą pod prąd są bezpieczne. Najwięcej wypadków zdarza się za to na skrzyżowaniach gdzie drogi rowerowe przecinają się z jezdniami. To m. in. skrzyżowania:
- al. Piłsudskiego z ul. Wysoką i Wodną
- al. Włókniarzy z al. Bandurskiego
- al. 1 Maja oraz al. Mickiewicza z ul. Gdańską.
Sami rowerzyści na razie czekają na oddanie nowego odcinka.
Hubert Barański z Fundacji Fenomen przyznaje, że rozwiązanie nie jest jeszcze gotowe i dopiero po jego ukończeniu będzie można ocenić jego funkcjonalność. Podkreśla jednak, że jest ono bardzo potrzebne, bo do tej pory po ul.Jaracza można było jechać rowerem tylko w jednym kierunku i był to brakujący odcinek na trasie rowerowej z osiedla studenckiego na Lumumbowie do Nowego Centrum Łodzi.
Jednocześnie kończy się trwający od września ubiegłego roku remont ulicy Jaracza. Prace kosztowały 9,4 mln zł i objęły wymianę podbudowy, nawierzchni oraz chodników między ulicami P.O.W. a Kopcińskiego. 1 sierpnia na ulicę Jaracza mają wrócić autobusy MPK.
Strefa Biznesu: Dzień Matki. Jak kobiety radzą sobie na rynku pracy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?