MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Po niemal 60 latach tramwaje wrócą na Rakowiecką. Niebawem ruszą pierwsze prace. Warszawiaków czekają utrudnienia

Mateusz Łuba
Mateusz Łuba
Powrót tramwajów na Rakowiecką. Inwestycja ruszy w czerwcu
Powrót tramwajów na Rakowiecką. Inwestycja ruszy w czerwcu Tramwaje Warszawskie / NAC
Na ul. Rakowieckiej pomiędzy Puławską, a aleją Niepodległości powstanie linia tramwajowa. Póki co, nowy odcinek ułatwi dojazd do stacji metra Pole Mokotowskie, choć w przyszłości stanie się kluczowym elementem trasy łączącej Wolę z Wilanowem. W czerwcu jezdnia zostanie rozkopana w kilku punktach. Będzie się to wiązało ze sporymi utrudnieniami dla kierowców.

Spis treści

Tramwaj na Rakowieckiej

Już w czerwcu rozpocznie się budowa nowej linii tramwajowej, która będzie biegła przez ul. Rakowiecką. Trasa będzie łączyła obecnie istniejące tory przy Al. Niepodległości i ul. Puławskiej, a jej długość będzie wynosiła około 1 km. Kontrakt opiewa na kwotę 63,8 miliona złotych, a za budowę będzie odpowiedzialne konsorcjum firm Balzola i Lantania. W rozmowie udzielonej naszej redakcji, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich, Maciej Dutkiewicz poinformował, że - teren budowy został przekazany wykonawcy.

Według rzecznika Tramwajów Warszawskich, aktualne prace mają skupić się głównie na dwóch zadaniach.

Pierwsze z nich dotyczyć będzie usuwania kolizji infrastruktury podziemnej, co będzie wiązało się z punktowym zajęciem jezdni. Drugie będzie dotyczyło wdrożenia czasowej reorganizacji ruchu na skrzyżowaniu Puławskiej i Rakowieckiej. W związku z tym, kierowcy będą musieli uzbroić się w cierpliwość, ponieważ już czerwcu rozpoczną się prace. Dodatkowo, w ramach przebudowy torów na ul. Puławskiej, przygotowano skręty i rozjazdy w ul. Rakowiecką.

Co zmieni inwestycja?

Tory na ul. Rakowieckiej pobiegną jej północną stroną, zajmując przy tym część obecnej nawierzchni. Z kolei dla kierowców, zostanie wyznaczona dwukierunkowa jezdnia, o szerokości około sześciu metrów. Na trasie postawną cztery nowe przystanki. Prace obejmą również przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego wraz z zasilaniem oraz modernizację podstacji trakcyjnej przy ul. Wiśniowej w celu zasilenia tramwajów w energię elektryczną. Przebudowana zostanie również infrastruktura podziemna, w tym; instalacje elektrycznie, sieć gazowa, wodociąg i kanalizacja. Oprócz tego, inwestycji ulegnie fragment skrzyżowania przy alei Niepodległości.

Przypominamy, że prace rozpoczną się w czerwcu 2024 r., a zakończą w okolicach sierpnia 2025 r. Po oddaniu trasy do użytku, odcinek ułatwi dojazd do stacji metra Pole Mokotowskie, choć w przyszłości stanie się kluczowym elementem nowej trasy łączącej Wolę z Wilanowem.

Powrót z przeszłości

Podobnie, jak w przypadku trasy łączącej Sielce z Bemowem, tramwaj na Rakowieckiej jeździł już w przeszłości. Tory istniały tutaj w latach 1927-1967. Później pięć linii tramwajowych, które jeździły na tym odcinku, zostało zastąpionych autobusami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zasady głosowania w wyborach europejskich 9 czerwca

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto