Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W przyszłości ekspresowa zakopianka będzie rozpoczynać się pod Wieliczką?

Redakcja
Obecna zakopianka pomiędzy Krakowem a Myślenicami
Obecna zakopianka pomiędzy Krakowem a Myślenicami Fot. Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Wiele wskazuje na to, że za kilkanaście lat zakopianka na odcinku Kraków - Myślenice będzie miała zupełnie inny przebieg niż dziś. Gdy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecyduje się zbudować pomiędzy tymi miastami ekspresową S7, szosa pobiegnie w rejonie... Wieliczki. Okolice obecnej drogi krajowej nr 7, która dziś łączy Kraków i Myślenice, są już zbyt mocno zabudowane, by udało się tu „wcisnąć” ekspresówkę.

Stan na dziś

Droga ekspresowa S7 docelowo ma być najdłuższą (706 km) trasą szybkiego ruchu w Polsce. Według planów połączy ona Gdańsk na północy z Rabką-Zdrój na południu naszego kraju (po drodze docierając do Olsztyna, Warszawy, Radomia, Kielc i Krakowa). Dziś droga gotowa jest w około 60 procentach. Kolejne odcinki są już w budowie (np. będąca częścią zakopianki trasa Lubień - Rabka), bądź w przygotowaniu do przetargu (odcinek Kraków - do granicy woj. świętokrzyskiego). Jest jednak niemal pewne, że na przełomie 2021 i 2022 roku niemal cała trasa będzie gotowa.

Trzeba załatać „dziurę”

Niemal, bo do pełnego „zamknięcia” jej przebiegu będzie brakować ekspresówki na 25-kilometrowym odcinku z Krakowa do Myślenic. Tu co prawda od lat 70. kierowcy jeżdżą już dwoma pasami ruchu, ale droga ta nie jest ekspresówką. Wszystko przez liczne skrzyżowania jednopoziomowe (ze światłami i bez) oraz strome podjazdy i ostre zakręty.

By przystosować obecną zakopiankę na tym odcinku do parametrów ekspresówki, trzeba by więc jezdnię mocno przebudować.

- Problem w tym, że na południe od Krakowa nie ma obecnie na to już miejsca. Teren jest już mocno zabudowany domami. Droga ekspresowa do Myślenic, gdy już będzie budowana, zostanie prawdopodobnie zlokalizowana bardziej na wschód względem obecnej zakopianki, ale planów lokalizacyjnych jeszcze nie ma - mówi Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zakopianka pod Wieliczką?

Co to dokładnie oznacza? W GDDKiA zarzekają się, że żadnego, nawet wstępnego projektu nowej S7 z Krakowa do Myślenic nie ma. Prace nad tą drogą rozpoczną się dopiero za kilka lat, gdy będzie już gotowa północna obwodnica Krakowa, S7 w stronę Kielc czy Beskidzka Droga Integracyjna (S52).

Z drugiej strony w GDDKiA można nieoficjalnie usłyszeć, że najbardziej logiczne byłoby poprowadzenie nowej zakopianki na południe od już istniejącego w Krakowie Węzła Bieżanów na autostradzie A4.

Patrząc na mapę można wydedukować, że dalej droga musiałaby przejść po zachodniej stronie Wieliczki (stając się tym samym obwodnicą tego miasta) i pobiec w kierunku Jeziora Dobczyckiego, by dopiero stamtąd skręcić na zachód w kierunku Myślenic.

Dziś droga jest niebezpieczna

- To byłoby dobre rozwiązanie - uważa Marian Kalicki, mieszkaniec Głogoczowa, czyli wsi leżącej na trasie obecnego przebiegu zakopianki. - Nasza droga jest bardzo ruchliwa i pomimo wielu modernizacji (m.in. budowa trzech przejść dla pieszych), dalej giną na niej ludzie w tragicznych wypadkach. Budowa zupełnie nowej, ekspresowej zakopianki na wschód od naszych wiosek byłaby więc wskazana. Pytanie tylko, kiedy to się stanie?

GDDKiA, jak już pisaliśmy, nie potrafi na to jednoznacznie odpowiedzieć. Zapewnia jednak, że do czasu budowy nowej zakopianki do Myślenic nie zostawi bez inwestycji obecnej trasy. - Inwestujemy także w tę drogę, by poprawić bezpieczeństwo i upłynnić przejazd. Wczoraj otwarty został przetarg na zaprojektowanie i budowę bezkolizyjnego węzła w samych Myślenicach.

W maju 2019 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę bezkolizyjnego skrzyżowania w Gaju. Zakończenie budowy jest planowane w obydwu tych przypadkach na 2022 rok. Trwają także prace nad opracowaniem dokumentacji projektowej nowego bezkolizyjnego skrzyżowania na granicy Krakowa i Libertowa - wylicza rzeczniczka Iwona Mikrut.

Obecne prace drogowe w regionie:

★ Budowa trasy S7 z Lubnia do Rabki. Budowa trwa i na dwóch odcinkach zakończy się w tym roku. Do 2021 roku poczekamy na zakończenie budowy tunelu pod górą Luboń Wielki.
★ Budowa S7 od węzła Szczepanowice do Krakowa. Budowa ruszyła i droga będzie gotowa w 2022 roku.
★ Budowa trasy S7 od węzła Szczepanowice do granicy woj. świętokrzyskiego - trwa przygotowywanie projektu.
★ Budowa drogi głównej przyspieszonej 47 z Rabki do Nowego Targu. Wybrano firmę, która ma zaprojektować, a następnie wybudować ten odcinek zakopianki. Droga ma być gotowa do 2023 roku.
★ Budowa trasy S52 (Północna obwodnica Krakowa). Wybrano już wykonawcę inwestycji, który wkrótce rozpocznie prace. 12-kilometrowy odcinek z kilkoma tunelami ma być gotowy w 2022 roku.
★ Trwa również opracowywanie dokumentacji dla dwujezdniowej drogi głównej przyspieszonej nr 75. Ta połączy Brzesko z Nowym Sączem (to tzw. sądeczanka). Zakłada się, że będzie ona gotowa w 2027 roku.
★ W tym roku GDDKiA ma też wyłonić wykonawcę brakującego odcinka drogi ekspresowej S1, która połączy Bielsko-Białą i Sosnowiec. Ta droga będzie przebiegać przez okolice Oświęcimia.

Masz konto na Facebooku? Chcesz być na bieżąco z wydarzeniami z powiatu wielickiego? Dołącz do specjalnej grupy! Co słychać w powiecie wielickim

FLESZ: Nowe fotoradary. Będzie ich dwa razy więcej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wieliczka.naszemiasto.pl Nasze Miasto